تمرکز بر تجربه کاربر. کسب‌وکار اصلی گوگل ایجاد الگوریتم‌هایی بود که به افراد کمک کند از میان انبوه محتوای اینترنتی، دسته‌بندی سریع داشته باشند. گوگل به جای استخدام محققان و ویراستارهایی که لینک‌ها را برای جست‌وجوهای خاص سازماندهی کنند، شروع به ایجاد الگوریتم‌هایی کرد که به محتوای فهرست شده امتیاز می‌دهد. استفاده از این رویکرد باعث شد گوگل بتواند نسبت به هر مرورگر دیگری، نتایج دقیق‌تری در اختیار افراد بگذارد. این الگوریتم دائم به‌روزرسانی می‌شود تا به دست آمدن این نتایج دقیق همچنان ادامه داشته باشد.

پول درآوردن با تبلیغات اینترنتی. راه‌اندازی و تکرار الگوریتم جست‌وجو متدی را بنیان‌گذاری کرده که گوگل برای همه محصولات بعدی خود از آن استفاده کرد. این شرکت با اینکه از ابتدا بسیار موفق ظاهر شد، اما اوایل پول زیادی از داشتن بهترین صفحه جست‌وجوی اینترنتی در بازار به دست نمی‌آورد. بعد از سه سال فعالیت، گوگل با معرفی Adwords (پلت‌فرم تبلیغات آنلاین) اولین قدم به سوی پول درآوردن از موقعیت خود را برداشت.

تبدیل شدن به یک نیروگاه دیجیتال. پس از اینکه خیال شرکت از درآمدزایی راحت شد، نوآوری‌ها شروع شد. برخی اقدامات مثل انتشار و اکتساب دارایی‌های دیجیتال که درآمدهای مبتنی بر آگهی را بیشتر می‌کنند، بدیهی بودند؛ چون ترافیک اینترنتی را بیشتر می‌کردند و با بیشتر شدن محتوا فضای تبلیغات را افزایش می‌دادند. از جمله آنها می‌توان به تملک یوتیوب (در سال ۲۰۰۶)، گوگل مپز (۲۰۰۵)، بلاگر (۲۰۰۳) و گوگل فاینناس (Google Finance) اشاره کرد. علاوه بر اینها، گوگل مجموعه‌ای از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌هایی مثل گوگل نیوز و Gmail را ایجاد کرد که البته هدف اولیه آنها درآمدزایی بیشتر نبود و صرفا برای دادن سرویس بهتر به کاربران ایجاد شدند.

 نوآوری در اینترنت و فراتر از آن. گوگل همچنان درآمدهای تبلیغاتی خود را افزایش می‌دهد و سایت‌ها و سرویس‌هایی را توسعه می‌دهد که این درآمدها را بیشتر می‌کنند. این شرکت نوآوری را بخشی از ماموریت اصلی شرکت می‌داند. همین باعث شده یک شرکت اینترنتی به عرصه تکنولوژی‌ ابزارهای پوشیدنی، سیستم‌ عامل‌های موبایل، خودروهای بدون راننده و انرژی تجدیدپذیر هم وارد شود.

کسب‌ درآمد دیگر نگرانی اصلی گوگل نیست، بلکه فرهنگ شرکتی آن بر اولویت قرار دادن نوآوری متمرکز است. در واقع، گوگل اکنون دو عنصر اساسی دارد. یکی مرورگری که بیشتر مردم دنیا آن را ترجیح می‌دهند و دیگری، شبکه تبلیغاتی که از این مرورگر و بسیاری از دارایی‌های دیجیتال گوگل، درآمدزایی می‌کند.