بعد از لغو مصوبه برج‌باغ‌ها، بسیاری از پرونده‌هایی که بر اساس این مصوبه درخواست پرونده داده بودند، بلاتکلیف مانده بود. هر چند در برخی مناطق به طور محدود بر اساس مصوبه‌ گذشته، پروانه صادر شده که همان زمان سخنگوی شورای شهر اعلام کرد طی نامه‌ای محرمانه، آن را به شهردار تهران داده است. این نامه در کمیسیون نظارت، حقوقی، معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته است. اما سرانجام نامه افشانی به شورای شهر تهران چه شد؟

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص سرانجام استفساریه شهردار سابق تهران از شورا گفت: تقریبا جمع‌بندی‌های لازم انجام شده اما این موضوع که چه تصمیمی برای این باغ‌ها گرفته شود، یک اشکال شکلی دارد که باید آن را حل و فصل کنیم. او ادامه داد: در شورای شهر چیزی به نام استفساریه نداریم؛ این موضوع در مجلس وجود دارد و در قالب طرح یا لایحه یک سوال را با یک جواب به رأی می‌گذارند، اما چنین موضوعی در شورا سابقه نداشته و کمیسیون حقوقی در حال بررسی آن است.

اعطا با اشاره به اینکه پرونده باغاتی که درخواست پرونده کرده بودند در جلسه کمیسیون مشترک شهرسازی و معماری و سلامت و محیط‌زیست بررسی شده و به یک جمع‌بندی نسبی نیز رسیده‌ایم، افزود: این موضوع در حال حاضر در کمیسیون حقوقی است تا مشخص شود به چه صورت تنظیم شود و به صحن شورا بیاید. به گفته وی، نتیجه‌ای که در کمیسیون مشترک در خصوص باغات به آن رسیده‌اند، این است که به آن دسته از پرونده‌هایی که عوارض خود را طی فرآیند سیستمی پرداخت کرده‌اند و دارای حق مکتسبه هستند، مجوز داده شود؛ اما باغاتی که بخشی از عوارض را پرداخت کرده‌اند، برای آنها پروانه‌ای بر اساس قانون گذشته صادر نشود و بر اساس ضوابط آینده، پروانه دریافت کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: پرونده باغاتی که به طور کامل عوارض خود را پرداخت کرده‌اند، حدود ۵۰، ۶۰ مورد است که تصمیم برای نهایی شدن باید در صحن، مطرح شود و رأی بیاورد. به گزارش «دنیای اقتصاد» مصوبه برج باغ‌ها که طی بیش از یک دهه گذشته در ساخت و ساز باغات شهر تهران ملاک عمل بود، بعد از شروع به کار شورای پنجم شهر تهران و در اواخر سال گذشته با پیشنهاد کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و سلامت و محیط زیست شورای شهر لغو و شهرداری تهران به موجب یکی از تبصره‌های مصوبه، ملزم به ارائه طرح جایگزین مصوبه برج‌باغ شد. هم‌اکنون طرح جایگزین برج‌باغ پس از چند جلسه کارشناسی نهایی شده و برای بررسی و تصمیم‌گیری در صحن شورای شهر ارسال خواهد شد.