به گزارش «دنیای اقتصاد»، محله بریانک واقع در محدوده منطقه ۱۰ شهرداری تهران از شمال به خیابان کمیل، از شرق به بزرگراه نواب صفوی، از غرب به خیابان‌های پوراسلامی و شهید عرب و از جنوب به خیابان قزوین منتهی می‌‌شود. نام این محله از بلوار شرقی-غربی به نام بریانک برگرفته است که بزرگراه نواب صفوی از میانه آن عبور کرده و بریانک را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. البته محله بریانک عمدتا به بخش غربی آن اطلاق می‌شود و تنها قطعه‌ای از ادامه بلوار بریانک در شرق بزرگراه نواب را نیز می‌توان در زمره این محله به حساب آورد. البته عبور ناشیانه بزرگراه از میانه این بلوار موجب گسست اجتماعی این محله شد و صرفا نیمه غربی آن سر و شکل محله را دارد.

هر چند دسترسی به مترو برای اهالی محله بریانک یک امتیاز محسوب می‌شود، اما ساخت و ساز مترو در زمانی که کارگاه عمرانی در این محله فعال بود،‌ به ریزش تعدادی از خانه‌های فرسوده بریانک منجر شد. مشکل اصلی محله بریانک فرسودگی بافت مسکونی است. البته در سال‌های اخیر ساخت و ساز در این محله به‌دلیل امتیازهایی که به سازنده‌ها بابت ورود به نوسازی بافت فرسوده داده می‌شود، افزایش یافته و تقریبا هیچ ماهی سپری نمی‌شود مگر اینکه تعدادی آپارتمان نوساز در بریانک معامله ‌شود. با این حال مساحت بافت فرسوده این منطقه همچنان در مقایسه با وسعت بافت نوساز آن غالب است.

در این میان جنس دستی خاک در این محله نیازمند آزمایش‌های مکانیک خاک و اقداماتی برای تحکیم است که متاسفانه برخی از سازنده‌ها از آن غفلت کرده‌اند و در نتیجه مواردی در این محله وجود داشته که خانه نوساز که با هزینه زیادی ساخته شده، قدری کج شده است! هر چند تعداد این موارد سهل‌انگاری کم است، اما خریداران خانه در بریانک باید آن را به عنوان یک هشدار در نظر گرفته و از کیفیت و رعایت استانداردها در ساخت و ساز مطمئن شوند. ازسوی دیگر، در کنار ساکنان اصیل محله بریانک، فرسودگی بافت سبب شده برخی از کوچه‌های این محله به محل تردد اقشار آسیب‌دیده اجتماعی منجر شود و اهالی از این بابت گلایه‌مندند. آنها معتقدند نوسازی بافت فرسوده تنها راه خروج و علاج برای برخی از مشکلات این محله است. ازسوی دیگر در این محله سرانه فضای سبز به شدت پایین است و همین موضوع اهالی را برای استفاده از امکانات تفرجی شهر، وادار به خروج از محله می‌کند.

قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی نوساز در محله بریانک عمدتا بین ۶ تا ۵/ ۷ میلیون تومان است که به‌دلیل فرسودگی بافت بسیار پایین‌تر از میانگین قیمت مسکن در تهران است.