نخستین محصول HP که از لحاظ مالی محصول موفقی به شمار می‌رفت یک نوسان ساز صوتی بود که فروش بالای آنها در خلال جنگ جهانی پایه‌های ایجاد یک شرکت بزرگ در زمینه تکنولوژی را ایجاد کرد. اما این شرکت خطاهای استراتژیک زیادی داشت که در ادامه برخی از آنها را بررسی می‌کنیم.

هیولت پاکارد در سال ۲۰۰۱اولین اشتباه استراتژیک خود را با خرید شرکت آمریکایی تولید‌کننده کامپیوتر کامپک (Compaq) انجام داد. این ادغام که قرار بود شرکت را با مزایای صرفه‌های ناشی از مقیاس در بازار کامپیوتر به منظوررقابت با شرکت کامپیوتری دل که در آن زمان انحصار بازارکامپیوترهای شخصی را در دست داشت، به انجام برساند با شکست روبه‌رو شد و به‌طورکلی در سال ۲۰۱۳ این شراکت به پایان رسید.

دومین اشتباه استراتژیک HP، درآوریل سال ۲۰۱۰ با خرید شرکت الکترونیک پالم(Palm) که در آن زمان در حال ورشکستگی بود رقم خورد. قرار بود با این سرمایه‌گذاری جدید شرکت HPبه بازار سریع در حال رشد دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند که در رقابت با کامپیوترهای شخصی در بازار بودند، ورود پیدا کند. با این حال، مشکل اصلی این استراتژی آن بود که هیولت پاکارد، به جای یک رهبر در این بازار، به دنبال آن بود که در رقابت با شرکت اپل که از مزیت نخستین تولید‌کننده در این بازار برخوردار بود، پیروز شود.

سومین اشتباه استراتژیک این شرکت اعلام خرید شرکت Autonomy سازنده نرم افزارهای سازمانی و متخصص تحلیل داده‌ها است. این معامله تاریخی به‌طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت و از آن به‌عنوان «معامله نامعقول» و یک استراتژی تخریبی یاد می‌شود. این تلاش که به منظور تغییر موقعیت سریع شرکت HP و افزایش درآمدها و رقابت با شرکت‌های بزرگی چون اوراکل و‌ای بی ام انجام گرفت، موجب هرج و مرج مدیریتی شرکت شد و حتی بسیاری از مدیران و اعضای هیات‌مدیره وقت هم با آن به مخالفت پرداختند. ظرف یک سال، Léo Apotheker مدیر عامل شرکت HP اخراج شد و شرکت۸/ ۸ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد.

اما چه جایگزین‌های دیگری برای شرکت هیولت پاکارد می‌توانست وجود داشته باشد؟ بازگشت به ویژگی نوآورانه شرکت؛ توسعه توانایی‌های داخلی خود همانند شرکت اپل که با تقویت خط تولید خود محصولات نوآورانه خود را یکی پس از دیگری معرفی می‌کنند. به‌طور کلی می‌توان استراتژی موفقیت پیشتازان را پیشگامی در بازارهای خود به جای تلاش برای استعمار بازار دیگران معرفی کرد. سیاست‌هایی که این شرکت در سال‌های حضور خود در این بازار چندین بار به اشتباه اتخاذ کرد و از شرکت‌های بزرگی چون اپل که سال‌ها بعد از حضور آنها در این بازار به فعالیت پرداختند عقب ماند. یکی از اشتباهات تاریخی این شرکت اخراج استیو وزنیاک بنیان‌گذار شرکت اپل بود. استیو وزنیاک وقتی در شرکت HP کار می‌کرد کامپیوتر Apple I را طراحی و امتیاز آن را به آنها واگذار کرد، اما آنها این محصول را نادیده گرفتند و پس از مدتی او را اخراج کردند.