رقابت در بازار جهان مجازی

در دنیای واقعیت مجازی با دو گروه از هدست‌ها روبه‌رو‌ هستیم. یک دسته هدست‌های رده بالایی هستند که برای کارکردن به یک رایانه‌ شخصی یا کنسول بازی احتیاج دارند و البته کیفیتی هم که به مخاطب ارائه می‌دهند به مراتب بالاتر از هدست‌های گروه دیگر است. اما چند سالی است که هدست‌هایی روانه بازار شده است که صرفا برای گوشی‌های موبایل طراحی شده‌اند که با اینکه کیفیت پایین‌تری از واقعیت مجازی را به ما ارائه می‌دهند، اما در مقابل قیمت‌های به مراتب پایین‌تری به نسبت نمونه‌های دیگر دارند.در ادامه مقایسه بین دو هدست واقعیت مجازی HTV و شرکت Valve را می‌خوانید که قابلیت‌های جدیدی در این دیوایس ارائه شده است.در کمتر از یک ماه گذشته کمپانی اچ‌تی‌سی از هدست واقعیت مجازی مستقل و جدید خود به نام وایو فوکوس پلاس پرده برداشت.

هدست جدید اچ‌تی‌سی قرار است ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) عرضه شود. فوکوس پلاس طوری طراحی شده که بتواند در یک طراحی مستقل سر و دست کاربر را ردیابی کند. این به آن معناست که نیازمند یک کامپیوتر برای ارائه‌ تجربه کاربری واقعیت مجازی نخواهد بود. این هدست از نمایشگرهایی با وضوح ۲۸۸۰ در ۱۶۰۰ پیکسل برخوردار است و از تراشه‌ سال گذشته‌ اسنپ‌دراگون ۸۳۵ قدرت می‌گیرد. همچنین ۶ درجه حرکت با دو کنترلر دستی را ارائه می‌کند. هدست فوکوس پلاس از نرخ رفرش ۷۵ هرتزی بهره می‌برد‌. هدست اچ‌تی‌سی همچنین فضای دید بزرگ‌تر ۱۱۰ درجه‌ای (به جای ۱۰۰ درجه‌ای) را ارائه می‌کند. برای کاربرانی که می‌خواهند از هدفون‌های خود همراه این هدست استفاده کنند نیز فوکوس پلاس یک درگاه هدفون ارائه می‌کند که همین باعث گران‌تر شدنش شده است.

هدست واقعیت مجازی Valve Index

هدست Valve Index نام هدست واقعیت مجازی جدید شرکت Valve است. این هدست به‌تازگی در یک سایت تیزر نمایش داده شده است. همچنین به نظر می‌رسد که این محصول تماما توسط شرکت Valve ساخته شده باشد و این شرکت با HTC در این زمینه همکاری نداشته باشد. زمان عرضه این هدست احتمالا از اواسط اردیبهشت به بعد خواهد بود.

با اینکه اطلاعات خاصی منتشر نشده، اما تصویری منتشر شده که می‌تواند اطلاعات مشخصی را برملا کند. به نظر می‌رسد که این هدست دو یا چهار دوربین واید داشته باشد. با استفاده از این هدفون همانند هدست‌های واقعیت مجازی جدید، می‌توانید از محیط خود بیشتر خبردار شود. به همین خاطر دیگر نیاز نیست نگران راه رفتن در محیط باشید.همچنین اسلایدری برای عقب و جلو بردن تصویر هم قرار داده شده. این اسلایدر برای چشم‌های دور یا نزدیک‌بین تعبیه شده است. به جز این امکانات، دید دیگری نسبت به هدستValve Index نداریم. همچنان هم مشخص نیست که این هدست همانند Quest یک هدست جداگانه خواهد بود یا اینکه بخشی از یک کامپیوتر قوی خواهد بود.

بر‌اساس گزارش‌های پیشین، شرکت Valve به دنبال ساخت یک هدست با دید ۱۳۵ درجه است. همچنین این شرکت به دنبال تولید یک کنترلر هم هست. تولید این شرکت مدت‌ها ادامه داشت تا اینکه این شرکت مجبور به اخراج بسیاری از کارکنان خود شد. به هر حال، فعلا مشخص شده که این هدست وجود دارد و به زودی هم معرفی خواهد شد. سایت Verge با مدیریت شرکت تماس گرفته و جویا شده که آیا این خبر دروغ اول آوریل است یا خیر.در جواب هم داگ لومباردی گفته که این وب‌سایت تازه ربطی به شوخی اول آوریلی ندارد. امیدواریم که تا زمان معرفی و عرضه اطلاعات بیشتری هم ارائه شود. شرکت Valve با عرضه این هدست وارد بازار شلوغی خواهد شد و رقابت در این بازار کار سختی خواهد بود.

11 (4)