موفقیت با ترکیب دو فرهنگ متفاوت

موریتا در ژانویه ۱۹۲۱ در ناگویا ژاپن متولد شد. او بزرگ‌ترین فرزند خانواده بود و به همین دلیل یاد گرفت امور کسب‌وکار خانواده را بر عهده بگیرد. اما بعد از مدتی به این نتیجه رسید که به فیزیک و ریاضی علاقه‌مند است. در سال ۱۹۴۴ از دانشگاه اوزاکا فارغ‌التحصیل شد و پس از آن وارد نیروی دریایی ژاپن شد و در جنگ جهانی دوم شرکت کرد. در همین دوران، با ماسارو ایبوکا، شریک آینده کاری خود آشنا شد. بعد از جنگ، دعوت موسسه تکنولوژی توکیو را قبول کرد و وارد هیات علمی آن شد. در سال ۱۹۴۶ موریتا و ایبوکا با سرمایه ۱۹۰ هزار ین و ۲۰ کارمند، شرکت Tsushin را تاسیس کردند. این شرکت ضبط صوت مغناطیسی، رادیو جیبی و بسیاری محصولات نوآورانه دیگر تولید می‌کرد.

در سال ۱۹۶۰ با گسترده‌تر شدن فعالیت شرکت و بالا رفتن تقاضای محصولات از سراسر دنیا، موریتا شعبه شرکت را در آمریکا تاسیس کرد و نام آن را به «سونی» تغییر داد. همان سال، آنها اولین تلویزیون ترانزیستوری را تولید کردند. در سال ۱۹۷۳ سونی برای تولید تکنولوژی تلویزیون ترینیترون، جایزه گرفت. بعد از دستگاه ویدئو، فرمت VHS و واکمن (به‌عنوان اولین دستگاه پخش موسیقی پرتابل در دنیا) وارد بازار شدند. در سال ۱۹۸۴ سونی آمریکا اولین شرکت ژاپنی بود که وارد بورس نیویورک شد.

بیشتر موفقیت شرکت سونی را می‌توان به موریتا نسبت داد. او با ایده‌های نوآورانه و تفکر خلاق، فرهنگ و سبک زندگی جدیدی را با محصولاتی مثل واکمن و دستگاه ضبط ویدئو معرفی کرد که در زمان خود ایده‌هایی پیشتازانه بودند. در سال ۱۹۶۶ موریتا کتابی با عنوان «بی‌خیال سوابق تحصیلی خود شوید» نوشت که محوریت آن منابع انسانی بود. دیدگاه او در این کتاب، مبنی بر اینکه مدرسه و دانشگاه در ایجاد موفقیت شغلی آینده و مهارت‌های کسب‌وکار اهمیت چندانی ندارند، این روزها در ژاپن بسیار همه‌گیر شده است.

موریتا مشتاق بود در کنار کارهای الکترونیکی، عملیات شرکت را در حوزه‌های دیگر هم متنوع‌سازی کند. بنابراین، آنها به کسب‌وکار نرم‌افزار موسیقی روی آوردند و گروه CBS را راه‌اندازی کردند. در سال ۱۹۷۹ تنوع‌سازی آنها به حوزه مالی هم رسید و سپس، آنها یک شرکت محصولات سرگرمی هم تاسیس کردند.

موریتا به خاطر دستاوردهای برجسته خود، جوایز متعددی گرفت. او در نوامبر ۱۹۹۴ از ریاست هیات مدیره سونی کناره‌گیری کرد و در اکتبر ۱۹۹۹ در اثر بیماری ذات‌الریه درگذشت.

نقطه قوت کسب‌وکار موریتا توانایی او در شناخت کامل فرهنگ‌های غربی و شرقی و ترکیب این دو فرهنگ به بهترین شکل بود تا نام سونی به‌عنوان یک برند خانگی، جهانی شود.

1_DgolIlv18n2dAN32iZeskQ