چه کسی از تورم پایین می‌ترسد؟

یک سال پیش، بانک مرکزی اروپا از افزایش موقتی قیمت‌ها برای اعلام پیروزی در جنگ خود استفاده کرد تا تورم منطقه یورو را به هدف ۲ درصد نزدیک کند اما این فتح، عمر کمی داشت. سرخط اصلی تورم از آن زمان به بعد کاهش پیدا کرده‌است و تورم هسته، که قیمت‌های انرژی فرار را نشان می‌دهد، به حدود یک درصد بازگشته است. با این حال این مساله نباید یک نگرانی عمده برای بانک مرکزی اروپا باشد.

پیش‌بینی‌های کارکنان بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که تورم منطقه یورو به ۲ درصد تا سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ برسد. البته با پیش‌بینی اشتباه رشد تورم در چند سال گذشته، این پیش‌بینی‌ها اکنون اعتبار کمی دارند. این امر با انتظارات بازار مالی از تورم منطقه یورو که نرخ تورم را کمتر از یک درصد در طول پنج سال آینده می‌داند، تطابق دارد. انتظار بازارها این است که تورم منطقه یورو همچنان کمتر از ۵/ ۱ درصد در دهه پیش‌رو باشد.  این موضوع بانک مرکزی اروپا را در سردرگمی قرار می‌دهد. اقتصاد منطقه یورو درحال تضعیف است که البته ممکن است فشار تورم را کاهش دهد. اما بانک مرکزی اروپا جرات ندارد با هدف فراهم کردن انگیزه‌های اقتصادی بیشتر، برنامه خرید اوراق‌قرضه خود را مجددا راه‌اندازی کند، چراکه بانک‌های مرکزی ملی در منطقه یورو هم‌اکنون مقادیر زیادی اوراق‌قرضه دولت خود را نگه می‌دارند. اگر قرار باشد این بانک‌های مرکزی، اوراق بیشتری را خریداری کنند، آنها با یک موقعیت بسیار دشواری مواجه می‌شوند.

این واقعیت که تورم منطقه یورو به یک درصد نزدیک‌تر از ۲ درصد است، ایده‌آل نیست. اما این یک دردسر کوچک است که اغلب مردم متوجه آن نمی‌شوند و این امر مانع از کاهش مداوم بیکاری نمی‌شود. بانک مرکزی اروپا نیازی ندارد که ابزار بیشتری را در امید واهی افزایش چند دهم درصدی تورم، اختراع کند. پیام بانکداران مرکز عصبی اروپا واضح است: نگران نباشید، خوشحال باشید.

15 (6)