گیمرها در انتظار

گفته شده که تا سال ۲۰۲۰ امکان خریداری PS۵ وجود ندارد. سوال اما اینجاست پس اگر پلی‌استیشن ۴ پرو از وضوح تصویر K۴ استفاده می‌کند چه نوع ویژگی از این دستگاه جدید مورد انتظار است که آن را برترین دیوایس گیمینگ دنیا می‌کند؟یک کارشناس دنیای بازی گفته است که کنسول بازی‌های موجود می‌توانند وضوح‌تصویرهایی که پایین‌تر ساخته شده‌اند را ارتقا ‌دهد و در وضوح تصویر K۴ اجرا ‌کند. بازی‌هایی که K۴ اجرا می‌شوند نرخ فریم پایین‌تری از ۳۰ قاب بر ثانیه دارند. همچنین این دستگاه فاقد یک پخش‌کننده‌ K۴ بلوری است و اگر بخواهید فیلم و سریال با این وضوح تصویر ببینید، مجبورید آن را استریم کنید.

مارک چرنی می‌گوید که کنسول جدید از پردازنده نسل سوم AMD Ryzen قدرت خواهد گرفت. هشت هسته روی Zen ۲ شرکت که با معماری ۷ نانومتری تولید شده قرار خواهد گرفت. چنین سیستمی از رهگیری پرتو(Ray Tracing) که در حال حاضر روی کارت‌های گرافیک قدرتمند RTX انویدیا موجود است پشتیبانی خواهد کرد.کنسول جدید سونی همچنین از گرافیک K۸ پشتیبانی خواهد کرد. این کنسول همراه با یک حافظه SSD عرضه می‌شود که باعث می‌شود زمان رندر به شدت کاهش یابد. برا این اساس زمان بارگذاری از ۱۵ ثانیه به ۸/ ۰ ثانیه کاهش پیدا کرده است. سیستم جدید از معماری شبیه به PS۴ بهره خواهد برد. به همین خاطر از بازی‌های PS۴ به علاوه هدست‌های VR پشتیبانی خواهد کرد.این کارشناس تایید می‌کند که از نظر سخت‌افزاری با محصولی شبیه به کنسول پیشین روبه‌رو خواهیم بود چون موفقیت PS۴ واقعا بالا بوده و شرکت این موفقیت را در نظر خواهد گرفت.گفته شده توسعه و تولید این کنسول تا سال ۲۰۲۰ محقق می‌شود.

واقعیت مجازی بی‌سیم در اولویت

پلت‌فرم واقعیت مجازی سونی که به  PlayStation VR موسوم است، علاوه بر فروش خوب، با بازخورد بسیار مثبتی نیز مواجه شد. بنابراین در حال حاضر این‌گونه به نظر می‌رسد که واقعیت مجازی سازنده آینده دنیای بازی‌های رایانه‌ای خواهد بود. اما توجه به این نکته ضروری است که این پلت‌فرم تازه در ابتدای مسیر خود قرار دارد و تا تبدیل شدن به یک استاندارد در صنعت گیمینگ راه درازی را پیش رو دارد.در این میان واقعیت مجازی سونی به‌رغم داشتن محاسن زیاد، چند عیب بزرگ نیز دارد که برطرف کردن آنها و رساندن PlayStation VR به یک بلوغ نسبی را به یکی از مهم‌ترین اهداف ساخت PS۵ تبدیل می‌کند.مثلا از آنجا که هدست واقعیت مجازی سونی با یک سیم با کنسول متصل شده است، آزادی عمل گیمر برای حرکت کردن تا حد زیادی از وی سلب می‌شود. همچنین وابستگی این هدست به دوربین پلی‌استیشن جوابگوی جابه‌جایی‌ها تا زاویه تنها ۱۸۰ درجه بوده و برای زوایای بیشتر کاربردی نخواهد داشت. به همین جهت یکی از ویژگی‌های PS۵ می‌تواند بهبود پلت‌فرم واقعیت مجازی PlayStation VR و نزدیک کردن آن به یک استاندارد در گیمینگ باشد.

انتقال کیفیت برتر از ps۴ به ps۵

برتری قدرت سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۴ نسبت به ایکس باکس وان برای گیمرها قابل انکار نیست. بازی‌هایی که روی پلی‌استیشن ۴ با کیفیت ۱۰۸۰p اجرا می‌شدند، روی ایکس‌باکس وان با کیفیت ۷۲۰p بودند. همین برتری در کنار لیست عناوین انحصاری جذاب باعث برتری ۲ به ۱ سونی نسبت به مایکروسافت در میزان فروش شد.با این حال ادعای مایکروسافت مبنی بر توان ۶ ترافلاپسی ایکس باکس وان ایکس آن را با اختلاف بالاتر از PS۴ Pro به‌عنوان قدرتمندترین کنسول گیمینگ حاضر در دنیا قرار می‌دهد.با دانستن این موضوع، یکی از ویژگی‌های PS۵ می‌تواند توان سخت‌افزاری و پردازشی بالای این کنسول باشد که آن را بار دیگر به‌عنوان قوی‌ترین کنسول گیمینگ در دنیا معرفی کند.سونی امیدوار است با عرضه PS۵ در زمان مناسب این روند را خاتمه داده و بار دیگر PS۵ را به‌عنوان فرمانروای سرزمین بازی‌های رایانه‌های بر سر زبان‌ها بیندازد.

11 (2)