پژمان در مورد چگونگی طرح ایده‌ پرابلم می‌گوید: «حدود یکی دو سال و چند ماه پیش بود که ایده پرابلم مطرح شد. اینکه بتوانیم یک پلت‌فرم نوآوری باز داشته باشیم و خیلی از مشکلاتی که وجود دارد – ولی این مشکلات مبهم، ساختار نایافته و غیر قابل اندازه‌گیری هستند – را تبدیل به مسائلی ساختارمند و قابل اندازه‌گیری کنیم، سپس با توان مهندسی خیلی بالایی که در کشور وجود دارد، آنها را حل کنیم. خاطرم هست که یک اینفوگرافی از تعداد مهندسان در کشورهای مختلف منتشر شده بود که ایران یکی از بالاترین‌ رتبه‌ها را داشت؛ اما با وجود این توان مهندسی، می‌بینیم که خیلی از مسائل و مشکلات حل نمی‌شود. متوجه شدیم که گیر ما در این قضیه توان حل مساله نیست، بلکه توان تعریف مساله است.»

آرش هم دغدغه‌های مشابهی داشت که سبب شد با پژمان هم‌مسیر شود: «دغدغه‌ای که در دانشگاه داشتم همان کلیشه ارتباط با صنعت بود، چرا که ظرفیت خیلی خوبی در دانشگاه وجود داشت. از یک طرف، یکسری جوان پرانرژی که کلی خلاقیت و دانش فنی مهندسی دارند و از طرف دیگر شرکت‌هایی که به این دانش و خلاقیت نیاز دارند اما دو طرف هیچ‌گاه به هم متصل نمی‌شدند.» آرش به‌طور جدی این دغدغه را پیگیری می‌کرد. حین تحصیل با شرکت‌های مختلفی همکاری داشت و فعالیت در کلینیک صنعت و معدن دانشگاه او را با ابعاد مختلف این مساله آشنا کرد. آرش پس از تحصیل، مدتی را در یک کسب‌و‌کار حوزه فناوری مالی فعال بود، اما مساله‌ای که در ذهنش شکل گرفته بود باعث شد بدون درنگ پیشنهاد همکاری با پژمان را بپذیرد و همراه با او پرابلم را بنیان‌گذاری کند.

راهکاری که آرش و پژمان در پیش گرفتند، ایجاد یک پلت‌فرم نوآوری باز بود. آنها به دنبال ایجاد ساختاری بودند که از یکسو سازمان‌ها و شرکت‌ها را مجاب به طرح مساله‌هایشان کند و از سوی دیگر برای نیروهای جوان متخصص انگیزه‌ای ایجاد کند تا به حل این مساله‌ها بپردازند. آنها توانسته‌اند اعتماد کسب‌وکارها را برای طرح مساله‌هایشان جلب کنند و برای این مساله‌ها پاسخ‌های عملیاتی پیدا کنند. آنها با توجه به تجربیاتی که کسب کرده‌اند یک گام فراتر نهاده‌اند و در مرحله شناسایی و تعریف مساله نیز به کسب‌و‌کارها خدمت ارائه می‌کنند تا حل مساله‌ای که در پلت‌فرم نوآوری باز مطرح می‌شود، بیشترین اثر را بر بهبود عملکرد صاحب مساله داشته باشد. ارزشمندی و اثرگذاری طرح صحیح مساله‌ها و استفاده از ظرفیت‌های عمومی برای حل آنها بر کسی پوشیده نیست، اما اعتماد به ساختارهایی که این ارزش را رقم می‌زنند عاملی است که بسیاری از برنده‌ها و بازنده‌های دنیای کسب‌وکار را مشخص خواهد کرد.

ecomotive.ir