مهاجرت به برخی محلات تهران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و این امر موجب به وجود آمدن محله‌هایی مانند شمس‌آباد شد. قبل از انقلاب، شمس‌آباد جزو زمین‌های زراعی محسوب می‌شد تا مسکونی ولی پس از انقلاب این محله مسکونی شد و زندگی‌های تازه‌ای با ساکنان جدید در آن نقش‌بست. بنابراین، این محله برخلاف بیشتر محلات تهران، تاریخچه‌ای دورودراز ندارد و نهایتا 30 سال از عمر آن می‌گذرد.

جمعیت ساکن در این محله حدود 55 هزار نفر است و بافت اداری و مسکونی آن با هم برابرند. محله شمس‌آباد از غرب به بزرگراه صیاد شیرازی، از جنوب به محور رسالت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع) و از شمال به خیابان استاد حسن بنا محدود می‌شود. محلات تهران که هم‌جوار با محله شمس‌آباد هستند، از شمال با محله حسین‌آباد و مبارک‌آباد، از جنوب با مجیدیه جنوبی که در منطقه ۸ تهران قرار دارد، از شرق با دو محله کالاد و شمیران نو و درنهایت از غرب با محله کاظم‌آباد هم‌جوار است.

محله شمس‌آباد از دو سوی شرقی و جنوبی به خطوط اتوبوس‌های تندرو دسترسی دارد، در بزرگراه رسالت خط ۵ اتوبوس تندرو(صادقیه-گلشهر) و در بزرگراه امام علی خط ۹ اتوبوس تندرو(پایانه مترو جوانمرد قصاب-پایانه لاله) ایستگاه‌های متعددی دارد. اتوبوس‌های عادی نیز در سرتاسر محله، ایستگاه دارند مانند ایستگاه اتوبوس تپه شمس‌آباد. پایانه تاکسیرانی رسالت۱، واقع در خیابان فتحی نزدیک به بزرگراه رسالت قرار دارد و شما می‌توانید از این پایانه جهت دسترسی به دیگر محلات تهران استفاده کنید.دسترسی آسان به بزرگراه‌های شهر، معابر عریض، همجواری با مراکز خرید و سرانه مناسب فضای سبز از جمله ویژگی‌هایی است که سبب شده قیمت آپارتمان در این منطقه نسبت به نقاط همجوار اندکی متفاوت باشد. بررسی‌های میدانی از قیمت پیشنهادی آپارتمان در این محله حاکی از آن است که در حال حاضر قیمت آپارتمان‌های نوساز تا ۵ سال ساخت بسته به آنکه در خیابان اصلی یا فرعی باشد بین متری ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.