در انتهای خیابان شهید اعجازی که در گذشته نام آن خیابان آصف بود، ولنجکی‌های اصیل زندگی می‌کردند؛ دو طایفه اعجازی و میرعلی مرتضایی جزو طوایف اصیل این منطقه بودند که از نسل همان کشاورزان و دامپرورانی هستند که چند صدسال پیش به این منطقه آمدند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، از هویت قدیم محله ولنجک یک مسجد جامع برجای‌ مانده که قدمتی ۱۵۰ ساله دارد؛ مسجدی با سقف شیروانی و آب ‌انبار قدیمی که هم‌اکنون نیز محل اقامه نماز اهالی است.

ولنجک از مرتفع‌ترین محله‌های مسکونی امروز تهران است و این موضوع هم حسن و هم به نوعی عیب این محله به شمار می‌آید. قرار گرفتن در ارتفاع و در واقع کوهپایه ارتفاعات توچال آب و هوای محله ولنجک را کم‌نظیر کرده، طوری که حتی با آب و هوای دیگر محله‌های شمیران نیز قابل مقایسه نیست. در عین حال شیب زیاد این محله دردسرهایی را برای ساکنان آن به ویژه در فصول سرد سال به همراه دارد.

ساخت و ساز بلندمرتبه در ولنجک طی دو دهه اخیر رواج زیادی پیدا کرد و مدیران شهری در دوره‌های گذشته از طریق آنچه که منتقدان از آن به‌عنوان «هوا فروشی» یاد می‌کنند، این محله را به منبع درآمد مهمی برای شهرداری تهران تبدیل کرد. این اتفاق جمعیت‌پذیری محله ولنجک را به شدت افزایش داد و این روزها برای تسهیل جریان آمد و شد با خودرو برای خروج از ولنجک، پروژه عمرانی ویژه‌ای از جنس تقاطع غیرهمسطح در حال اجراست.

دانشگاه شهید بهشتی، سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، بام تهران و تله‌کابین توچال از شناخته شده‌ترین اماکن واقع در محله ولنجک هستند.

«بام تهران» جاده آسفالت بین پارکینگ و ایستگاه اول تله‌کابین توچال در شمالی‌ترین نقطه محله ولنجک است که به دلیل منظره چشم‌‌نوازی که دارد، افراد این مسیر کوهستانی با هوای دلچسبش را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند. این تله‌کابین طولانی یکی از جاذبه‌های محله ولنجک است که افراد زیادی را جهت تفریح و سرگرمی به این منطقه می‌کشاند. مجموعه تله‌کابین توچال سه روز آخر هفته دایر است و همین‌طور سایر روزهای تعطیل سال نیز پذیرای کوهنوردان و گردشگران است.

قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی نوساز در محله ولنجک در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان متغیر است؛ هر چند معامله نوساز در قیمت‌های بالا بسیار محدود انجام می‌شود.