فراز و نشیب یک کارآفرینی اخلاق‌مدار آنیتا رادیک

رادیک در اکتبر ۱۹۴۲ در شهر لیتل‌همپتون انگلستان متولد شد. والدین او مهاجرین ایتالیایی بودند و کافه‌داری می‌کردند. او از کودکی در کنار والدینش کار می‌کرد و تقریبا وقتی برای بازی و تفریح نداشت. بعد از پایان دوران مدرسه، او آموزش معلمی دید و سپس در سازمان ملل استخدام شد. این تجربه باعث شد او مسافرت‌های گسترده‌ای به نقاط مختلف داشته باشد و با افراد زیادی ملاقات کند.

در سال ۱۹۷۹ رادیک اولین فروشگاه بادی شاپ را به هدف پول درآوردن برای تامین زندگی خود و دخترانش راه‌اندازی کرد، چون در آن زمان همسرش در آمریکای جنوبی به سر می‌برد. ایده راه‌اندازی این فروشگاه ارائه محصولات مراقبت‌های پوستی باکیفیت و دوستدار محیط زیست بود، به‌طوری که بتوان ظرف‌های محصولات آرایشی بهداشتی را پس از استفاده دوباره پر کرد. شش ماه بعد او فروشگاه بعدی‌اش را تاسیس کرد. وقتی همسرش از آمریکای جنوبی برگشت به کسب‌وکار او پیوست. در سال ۱۹۹۱ کسب‌وکار آنها به ۷۰۰ فروشگاه توسعه پیدا کرده بود.

در سال ۲۰۰۴ تعداد فروشگاه‌های بادی شاپ به ۱۹۸۰ مورد رسیده بود که این فروشگاه‌ها به بیش از ۷۷ میلیون مشتری در سراسر دنیا خدمات‌رسانی می‌کردند. در حال حاضر، بادی شاپ دومین برند لوازم آرایشی مورد اعتماد در انگلستان است و در میان برترین برندهای آرایشی دنیا، رتبه ۲۸ را به خود اختصاص داده است.  در سال ۲۰۰۶ شرکت لورئال، بادی شاپ را به قیمت ۶۵۲ میلیون پوند خرید که البته این تملک جنجال‌هایی به دنبال داشت، چون لورئال از آزمایش روی حیوانات استفاده می‌کند و این در حالی است که آنیتا از ابتدای کارش با آزمایش روی حیوانات مخالف بود. آنیتا رادیک اعلام کرد در تصمیم‌گیری‌های این شرکت در آینده، مداخله خواهد کرد.  رادیک با افراد نیازمند همدردی زیادی می‌کرد و زندگی‌اش همراه با کارهای بشردوستانه بود. بر همین اساس، سازمان خیریه COTE را تاسیس کرد که کارهای مختلفی انجام می‌داد؛ مثل حمایت از کودکان بی‌سرپرست، حمایت از افرادی که دچار بلایای طبیعی شده بودند و نیز حمایت از معلولان و بیماران مبتلا به ایدز. او معتقد بود کسب‌وکار باید همراه با رهبری اخلاق‌مدار باشد تا به یک نیروی قدرتمند اثرگذار در جامعه تبدیل شود.

رادیک کتابی نوشته که در آن برابری انسان‌ها را ستوده و سوء رفتار با کودکان و کارگران در کشورهای توسعه‌نیافته را مورد انتقاد قرار داده است.روزنامه نشنال پست در گزارشی نوشته بود که رادیک تصمیم گرفته بخش عمده ثروتش را که ۵۱ میلیون پوند تخمین زده می‌شد، به خیریه ببخشد. او علاوه بر دریافت نشان شوالیه از ملکه انگلستان در سال ۱۹۸۸، جوایز و مدارک افتخاری متعددی در طول زندگی‌اش دریافت کرد؛ از جمله دکترای افتخاری از دانشگاه ساسکس و چند جایزه بین‌المللی مربوط به فعالیت‌های محیط‌زیستی.در سال ۲۰۰۴ بیماری هپاتیت C در رادیک تشخیص داده شد که گفته می‌شد عامل آن تزریق خون هنگام به دنیا آوردن دختر کوچک‌ترش بوده است. بعد از آن هم یک بیماری کبدی مزمن گرفت و در سپتامبر ۲۰۰۷ از دنیا رفت.