گشتی در بزرگ‌ترین موزه «بریتانیا»

موزه بریتانیا به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه بریتانیا شناخته می‌شود و در لندن واقع شده است. این موزه محل نگهداری از بیش از ۸ میلیون گنجینه و شیء باستانی مرتبط با باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و هنر است. این آثار از دوران مختلفی در کنار هم جمع شده‌اند. به نوعی، این موزه روایتگر تاریخ بشر از ابتدای شکل‌گیری آن تا امروز است.

موزه بریتانیا در سال ۱۷۵۳ تاسیس شده و در سال ۱۷۵۹ برای بازدید عموم در دسترس قرار گرفته است. بازدید از بخش‌های اصلی موزه رایگان است اما در شرایطی که نمایشگاه یا رویداد خاصی در آن درحال برگزاری باشد، باید برای بازدید بلیت تهیه شود.

یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این موزه، بخش مصر آن است. این موزه دومین گنجینه بزرگ آثار مصر را در خود جای داده است؛ در این گنجینه آثاری مثل «سنگ روزتا» قرار گرفته است که از ۱۹۶ سال قبل از میلاد مسیح به دست آمده است.

از بخش‌های مشهور و مهم این موزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 بخش مصر و سودان: در این بخش بیش از ۱۰۰ هزار اثر قرار دارد. طراحان این موزه با استفاده از این قطعات تلاش کرده‌اند تمام جنبه‌های زندگی اعصار مختلف مصر را به نمایش بگذارند. از آثار مطرح این بخش می‌توان به سنگ روزتا و سه مجسمه گرانیتی سنوسرت سوم اشاره کرد.

 بخش یونان و روم: در این بخش آثاری از ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح وجود دارد؛ آثاری نظیر سکه، محصولات برنزی، سلاح و جواهرات که از زندگی در اعصار مختلف یونان و روم باقی مانده است. ردیفی از سنگ‌های معبد آرتمیس در ترکیه که یکی از عجایب هفت‌گانه است جزو آثار دیدنی این بخش محسوب می‌شود.

 بخش خاورمیانه: این بخش موزه بریتانیا ۳۳۰ هزار اثر از دوران مختلف امپراتوری‌های خاورمیانه نظیر آشوری‌ها، سومری‌ها و بابلی‌ها را در خود جای داده است. کتیبه‌هایی با خط میخی در این بخش قرار دارند که قدمتشان به سال ۶۳۱ تا ۶۶۹ قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در بین این کتیبه‌ها می‌توان اسطوره گیلگمش را نیز دید.

 بخش چاپ و نقاشی: مجموعه‌ای که در این بخش موزه قرار گرفته جزو بزرگ‌ترین مجموعه‌های ملی نقاشی و چاپ در جهان است. در این بخش آثار نفیسی از نقاشان مطرح جهان نظیر روخیر فان در ویدن، هیرونیموس بوش، لئوناردو داوینچی و میکل‌آنژ وجود دارد.

 بخش سکه و مدال: موزه بریتانیا یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخی پول (چه سکه و چه اسکناس) و مدال را در خود جای داده است.