محمد مدیریت کسب و کار خوانده است و مدتی به فعالیت در حوزه بازاریابی دیجیتال پرداخته است. او ۵ سال را به بازاریابی محتوایی برای شرکت‌های بزرگ گذرانده و کسب تجربه کرده است. او قبل از اینکه کسب و کار خودش را شروع کند، تجربه مدیرعاملی یک فروشگاه اینترنتی موفق را داشته است. این فعالیت‌ها و تجربه‌ها، اعتماد لازم را در محمد ایجاد کرد تا کسب و کار خودش را شروع کند:

«۵ سال فعالیت در حوزه بازاریابی دیجیتال اعتماد به نفس کافی را به من داده بود که به ایده‌های جدیدتری فکر کنم و وارد حوزه‌هایی بشوم که هنوز چندان دیجیتالی نشده‌اند. کشاورزی و دامداری یکی از این حوزه‌ها بود. ایده ورود به حوزه عسل و زنبورداری هم خیلی ناگهانی و الهام‌گونه به ذهنم رسید و دغدغه همیشگی که همه دوستان و آشنایان در پیدا کردن عسل طبیعی داشتند یک مشکل و نیاز بدیهی بود که از نظر من خیلی احتیاج به نیازسنجی و اعتبار‌سنجی عمیقی نداشت. با وجود این از خیلی از اطرافیان با استفاده از روش مصاحبه غیرمستقیم نیازسنجی را انجام دادیم. در نیازسنجی‌هایمان به این نکات توجه داشتیم که فرآیند خرید عسل در یک خانواده چطور انجام می‌شود، میزان مصرف چقدر است و آیا دغدغه‌ای که تصور می‌کردیم وجود دارد، واقعی است یا نه.»

بازخوردهای اولیه‌ کار مثبت بودند اما سختی‌های کار چند بار محمد را تا مرز تسلیم شدن پیش برد. چالش‌های مربوط به لجستیک فروشگاه، کار را برای محمد سخت کرده بود اما زنبورها مانع از انصراف او شدند: «حدود ۳۰ درصد از مواد غذایی که مصرف می‌کنیم وابسته به گرده‌افشانی حشراتی مانند زنبورهای عسل است. تهدید زندگی زنبورهای عسل در سال‌های اخیر باعث شد که هانیلی بیشتر از آنکه یک کسب و کار با منافع مادی باشد یک استارت‌آپ با ماموریتی مهم برای نشر آگاهی در مورد اهمیت زنبورهای عسل برای محیط زیست و کمک به حفظ جمعیت در حال کاهش این موجودات باشد. برنامه‌هایی برای آموزش زنبورداری شهری و آموزش مفاهیم جذاب زندگی زنبور عسل به کودکان از جمله کارهایی است که در راستای رسالت محیط زیستی در هانیلی در حال طراحی آنها هستیم.» پیوند میان کسب و کار و ارزش‌هایی که در ذهن محمد نهادینه شده، باعث شد که تمام سختی‌های کار را بپذیرد و با جدیت ادامه‌اش دهد. جدیتی که سبب شد هانیلی در همان گام‌های اول موفقیت‌های بزرگی به دست آورد و مقام سوم رویداد کشوری استارت‌آپ جاده ابریشم را که برای شناسایی برترین استارت‌آپ‌های کشور برگزار می‌شود، کسب کند.

ecomotive.ir