کارآفرینی همه‌فن حریف

دانگوته در آوریل ۱۹۵۷ در شهر کانو نیجریه در یک خانواده مسلمان نسبتا ثروتمند به دنیا آمد. او از دوران کودکی به کسب‌وکار علاقه‌مند بود و خودش می‌گوید: «یادم می‌آید وقتی دبستانی بودم، جعبه‌های آب‌نبات می‌خریدم و با سود اندکی می‌فروختم تا پول درآورم.» او در دانشگاه الازهر قاهره در رشته مدیریت کسب‌وکار درس خواند و بعد از فارغ‌التحصیلی به نیجریه برگشت و پس از مدتی همکاری با عمویش، ۳ هزار دلار از او وام گرفت تا کسب‌وکار خودش را که واردات و فروش کالاهای کشاورزی بود، راه‌اندازی کند. این کسب‌وکار به قدری موفق بود که او توانست ظرف سه ماه از شروع فعالیتش، کل مبلغی را که وام گرفته بود، برگرداند.  آلیکو گروه دانگوته (Dangote Group) را در سال ۱۹۷۷ تاسیس کرد و امروز این شرکت به یک کسب‌وکار چند میلیون دلاری تبدیل شده و علاوه‌بر نیجریه، در چند کشور آفریقایی مثل غنا، توگو و بنین فعالیت می‌کند. کسب‌وکار دانگوته حوزه‌های متنوعی مثل تولید سیمان، مواد غذایی و حمل بار را شامل می‌شود. در واقع، دانگوته علاوه‌بر اینکه یک شرکت تجاری است، با شاخه‌های تولید سیمان، آرد، تصفیه شکر و... بزرگ‌ترین گروه صنعتی در نیجریه هم محسوب می‌شود. سیمان دانگوته سالانه ۶/ ۴۵ میلیون تن تولید دارد و ۸۰ درصد درآمد شرکت از آن به دست می‌آید. همچنین دانگوته سومین تجهیزات بزرگ تصفیه شکر در دنیا را در اختیار دارد و کل بازار شکر در نیجریه را تحت کنترل گرفته و به‌عنوان تامین‌کننده اصلی شکر برای شرکت‌های تولیدکننده نوشابه و آبمیوه و قنادی‌ها، ۷۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند.

علاوه‌بر اینها، گروه دانگوته در واردات ماهی، برنج، ماکارونی و کود شیمیایی فعالیت می‌کند و در مقابل کاکائو، بادام هندی، دانه کنجد، زنجبیل و دانه کتان به بسیاری از کشورها صادر می‌کند. سرمایه‌گذاری‌های اصلی گروه دانگوته در حوزه بانکداری، منسوجات، املاک، نفت و گاز صورت می‌گیرد و با بیش از ۱۱ هزار نیروی کار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اختلاطی در غرب آفریقا محسوب می‌شود. دانگوته در سال‌های اخیر به حوزه مخابرات هم وارد شده و قصد دارد ۱۴ هزار کیلومتر کابل نوری در نیجریه بسازد.

آلیکو دانگوته ذاتا مهارت‌های کارآفرینی خارق‌العاده‌ای دارد و استعداد خاصی در شکار فرصت‌ها دارد. در ژوئیه ۲۰۱۲ او با مراجعه به «اداره بنادر نیجریه» ایده اجاره کردن یک زمین متروک در نزدیکی بندر آپاپا را مطرح کرد که مورد قبول واقع شد. بعد از مدتی او یک کارخانه آرد در آنجا تاسیس کرد.  آلیکو با وجود این همه ثروت و دستاوردهای برجسته به‌عنوان یک تاجر و کارآفرین، مثل روزهای اول شروع کارش همواره سخت‌کوش، فروتن و ساده بوده است. او صاحب بزرگ‌ترین کسب‌وکار صنعتی در نیجریه و کل منطقه غرب آفریقا است که با فرصت‌های اشتغالی که ایجاد کرده، شکم هزاران خانواده را سیر می‌کند. سخت‌کوشی و فعالیت‌های او می‌تواند الهام‌بخش ذهن‌های جوانی باشد که می‌خواهند مسیر موفقی را در کارآفرینی طی کنند.