پرواز سرمایه از بازارهای نوظهور

یک سال بعد از بحران ارزی ترکیه و آرژانتین که خروج سرمایه را در کلیه اقتصادهای نوظهور تحریک کرده بود، حالا تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین عامل پرواز سرمایه از بازارهای نوظهور محسوب می‌شود. صندوق‌های بازار سهام نوظهورها ظرف هفته اخیر با ۸/  ۳ میلیارد دلار سرمایه خروجی مواجه شدند. نگرانی‌های موجود میان سرمایه‌گذاران درخصوص تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا پنجمین هفته متوالی پرواز سرمایه را در اقتصادهای نوظهور رقم زده که در مجموع ظرف این مدت ۸/  ۷ میلیارد دلار خروجی به همراه داشته است.

صندوق‌ها و فرار سرمایه

صندوق‌های بازار سهام اقتصادهای نوظهور با نزدیک به ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خروج سرمایه مواجه شده‌اند. نگرانی‌های موجود میان سرمایه‌گذاران درخصوص تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا برای پنجمین هفته متوالی اقتصادهای نوظهور را در سراشیبی نگه داشته است. هراس از افت ارزش دارایی‌ها باعث تغییر رفتار سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود با خارج کردن سهم‌های‌شان از بازار سهام این کشورها شد. سرعت خروج سرمایه در پنج هفته اخیر به حدی بالا بود که به‌عنوان فلش‌بک به بحران ارزی شدید ترکیه و آرژانتین در سال گذشته مطرح می‌شود. اما این بار بحران در اقتصادهای نوظهور در بازار ارز و اقتصاد مطرح نیست، بلکه بن‌بست تجاری میان چین و آمریکا عامل خروج پرسرعت سرمایه‌ها به‌شمار می‌رود.

معضل نوظهورها

آنچه معضل بزرگی برای بازارهای نوظهور شده رفتار طرفین دخیل در تنش‌های تجاری است. خواست آنها برای اثبات داشتن دست برتر در مذاکرات، حتی اگر یکی از طرفین در حال تجربه زیان شدیدی باشد، خواهان تلقین این تفکر به طرف مقابل است که توان استقامت بیشتری نسبت به رقیب خود دارد. صندوق‌های قابل‌معامله در بورس که حدود ۳۰ میلیارد دلار دارایی در حال چرخش در بازارهای نوظهور دارند، خروج ۸۴۲ میلیون دلاری در این هفته را شاهد بودند؛ داده‌های بلومبرگ نیز این حجم از خروج را تایید می‌کند.

15 (5)