به گزارش «دنیای اقتصاد»، در قالب نسخه جایگزین طرح زوج و فرد، تردد در حلقه دوم معابر محدوده مرکزی شهر یا همان محدوده زوج و فرد سابق به مدت ۲۰ روز در هر فصل برای هر خودرو فارغ از شماره پلاک رایگان است و تردد بیش از این مقدار به ازای هر روز مشمول پرداخت عوارضی معادل ۵۰ درصد بهای عوارض طرح ترافیک می‌شود. این طرح پس از ۱۴ سال پیاپی اجرای طرح زوج و فرد در پایتخت جایگزین آن شده است؛ چراکه طرح قبلی دیگر نه در کاهش بار ترافیک نقش دارد و نه به بهبود کیفیت هوا کمکی می‌کند.

به گفته محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال حاضر تعداد خودروهای پلاک زوج و پلاک فرد هر یک به تنهایی با کل خودروهای پلاک تهران در سال 84 که طرح زوج و فرد کلید خورد، برابری می‌کند و در نتیجه اجرای آن سال‌هاست دیگر کمکی به کنترل ترافیک نمی‌کند.

نسخه جایگزین طرح زوج و فرد در حالی اجرا شد که روزهایی بر خلاف انتظار، شاهد افزایش ترافیک در برخی از ساعات پیک و غیرپیک صبحگاهی در بعضی از بزرگراه‌های پرتردد محدوده مرکزی شهر بودیم. کارشناسان شهری سه علت را برای این تشدید ترافیک عنوان می‌کنند. علت اول ناظر بر این است که گروهی از شهروندان هنوز در جریان جزئیات جایگزینی «محدودیت» به جای «ممنوعیت» تردد در محدوده زوج و فرد سابق قرار نگرفته و فقط از شنیده‌های پراکنده مطلع شده‌اند که طرح زوج و فرد حذف شده است. آنها به غلط تصور می‌کنند با حذف این طرح هیچ محدودیت دیگری جایگزین نشده و به همین خاطر به استفاده از خودروی شخصی در هفته اول تابستان ترغیب شده‌اند. علت دوم نیز ناظر بر تقاضای تردد در محدوده مرکزی شهر توسط گروهی از شهروندان است که اتفاقا از کیفیت طرح جایگزین مطلع هستند اما تمایل داشته‌اند از همین روزهای نخستین اجرای طرح جدید، از سهمیه ۲۰ روزه خود استفاده کنند.

علت سوم تشدید ترافیک در برخی ساعات صبحگاه نیز زمان‌بر بودن تغییر الگوی سفرهای شهروندان است. طبیعی است نمی‌توان انتظار داشت رفتار ۱۴ ساله خودروسواران ظرف مدت یک هفته یا حتی یک ماه تغییر کند. تدبیر مدیریت شهری برای شروع طرح جدید از تابستان نیز با لحاظ همین واقعیت اتخاذ شده تا تغییر سبک زندگی شهروندان در فرصت سه ماهه کم‌ترافیک شهر میسر شود. از دیدگاه کارشناسان تابستان بهترین فصل برای اجرای طرح‌های جدید ترافیکی است چراکه با توجه به کاهش آمار سفرهای روزانه شهروندان با خودرو، سازگاری با شرایط جدید ساده‌تر خواهد بود.

انتظار مدیران ترافیکی شهر این است که عارضه تشدید ترافیک در برخی ساعات روز مقطعی باشد و تا چند ماه آینده حجم ترافیک نسبت به گذشته بهبود یابد.