پلاک‌دزدهای محدوده طرح ترافیک کسانی هستند که چند قدم مانده به دوربین‌های کنترلی، در جلوی چشم‌ها و بدون ترس از پلیس، به دستکاری پلاک خودروی خود مشغول می‌شوند. این گروه از خودروسوارها معمولا به دو شکل «آخرین رقم سمت راست پلاک» را تغییر می‌دهند. در شکل اول که بسیار رواج پیدا کرده، راننده با یک کاغذ سفید و چسب یا فقط با یک چسب عریض سفیدرنگ، بخشی از رقم سمت راست را می‌پوشاند تا هنگام عبور از جلوی دوربین، سیستم‌های کنترل هوشمند، با خوانش ارقام مخدوش پلاک، قادر به شناسایی پلاک واقعی نشود و در نهایت، پلاک و خودروی شهروند دیگری، در تور رهگیری دوربین‌ها قرار بگیرد.

در شکل دوم، راننده متخلف (پلاک‌دزد) از اسپری برف شادی برای سانسور بخشی از رقم سمت راست پلاک در جلوی دوربین‌های ترافیکی استفاده می‌کند. در شکل اول، راننده چند متر بعد از عبور از دوربین، مجددا کنار می‌زند تا چسب و کاغذ را از روی پلاک خود جدا کند. اما در شکل دوم، به صورت خودکار، مواد اسپری شده از بین می‌رود. مخدوش‌کنندگان پلاک خودرو با تغییر دادن رقم سمت راست پلاک خود، عملا پلاک دیگران را برای عبور از دوربین‌های طرح ترافیک می‌دزدند. به‌عنوان مثال راننده خودرویی که رقم سمت راست پلاک او عدد ۲ است از طریق چسب و کاغذ، بخش بالای این عدد را می‌پوشاند تا توسط دوربین، عدد یک به جای عدد ۲، خوانش شود. در نتیجه مالک خودرویی که رقم سمت راست پلاک او، عدد یک است و مابقی ارقامش شبیه خودروی متخلف است، بدون اینکه در آن روز از این مسیر تردد کرده باشد، عملا توسط دوربین، جریمه می‌‌شود و فرد مخدوش‌کننده به راحتی از دید مدیران ترافیکی و دوربین‌های کنترلی، فرار و در محدوده طرح ترافیک آزادانه و رایگان تردد می‌کند.

تداوم وضعیت موجود آن هم در شرایطی که مدیریت ترافیک تهران مدام در مسیر اصلاح و به روزرسانی ضوابط قدیمی، در حال اقدام است، بیانگر «ناتوانی مدیران در مهار این بخش از چالش‌های مرتبط با عبور و مرور خودروهای شخصی» می‌تواند باشد. ظاهرا هنوز برای برخورد قاطع و بازدارنده با پلاک دزدها در پایتخت، یا عزم کافی وجود ندارد یا راهکار ممکن، طراحی نشده است.

با این حال صرف‌نظر از اینکه «دزدی پلاک با تغییر رقم سمت راست» در جلوی سایر خودروسوارها و در روز روشن چه تبعاتی به لحاظ الگوبرداری سایر خودروسوارها از این شیوه برای فرار از پرداخت عوارض دارد، پلاک‌دزدها با این کار خود، «برگه‌های جریمه بی‌محل» برای دیگران تولید می‌کنند. چنین عارضه‌ای در نهایت باعث کاهش بیشتر اعتماد عمومی به مجموعه مدیریت شهری خواهد شد.