قدم زدن در باغ گیاه‌شناسی ملبورن

باغ گیاه‌شناسی سلطنتی ملبورن در مساحتی بیش از ۳۸ هکتار ساخته شده و بیش از ۵۰ هزار گیاه از ۸۵۰۰ گونه‌ گیاهی متفاوت را در خود جای داده است. این مکان گردشگری و دیدنی، علاوه بر مجموعه‌ متنوع گیاهان، رودخانه‌ها و حیواناتی که در خود جای داده، رویدادها و تورهایی را نیز میزبانی می‌کند. این جاذبه‌ گردشگری ملبورن، دارای چند بخش مهم است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

آتش‌فشان گیولفویل: این مجموعه‌ از چندین باغ مختلف تشکیل شده است. آتش‌فشان گیولفویل در بخش جنوب‌شرقی این مجموعه قرار دارد و در سال ۱۸۷۶ میلادی ساخته شده است. نام این بخش را از روی نام «ویلیام گیلفویل» گیاه‌شناس و معمار باغ سلطنتی انتخاب کرده‌اند. باغ بنیاد کودکان ایان پاتر: باغ بنیاد کودکان ایان‌پاتر برای کودکانی ایده‌آل است که دوست دارند دستانشان را خاکی کنند و به کشف طبیعت بپردازند. این قسمت از مجموعه به‌طور اختصاصی برای کودکان طراحی شده تا در آن‌ حس مسوولیت را بیاموزند و یاد بگیرند چطور از محیط‌‌زیست و طبیعت محافظت کنند.

رصدخانه ملبورن: باغ گیاه‌شناسی سلطنتی ویکتوریا با انجمن نجوم ویکتوریا همکاری کرده تا این سایت تاریخی رصدخانه ملبورن را حفظ و تورهای منظم عمومی را برای بازدید افراد برنامه‌ریزی کند. این رصدخانه در بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۳ ساخته شد و تا سال ۱۹۰۲ توسعه پیدا کرده است.  

مجموعه گیاهان: آب وهوای معتدل ملبورن به طیف وسیعی از گیاهان اجازه می‌دهد تا در کنار هم در باغ‌ گیاه‌شناسی سلطنتی ملبورن حضور داشته باشند. ۳۱ مجموعه‌ متفاوت گیاهان، از درختان بزرگ گرفته تا گل‌های فصلی رنگارنگ کوچک در این قسمت از باغ برای بازدید عموم آماده شده‌اند. این مجموعه شامل کاملیا، فلورای جنگل‌های بارانی، ساکولنت و کاکتوس، گل رز، گونه‌های کالیفرنیایی و گیاهان دارویی می‌شوند که برای اهداف علمی، آموزشی و حفاظتی از آنها نگهداری می‌شود.

مجموعه حیوانات فانا: باغ‌ گیاه‌شناسی سلطنتی ویکتوریا مجموعه‌ای از جانوران بومی و عجیب و غریب به نام فانا دارد. دریاچه‌ها و آبگیرهای این باغ، زیستگاهی ایده‌آل برای مارماهی‌ها و سایر گونه‌های آبزی فراهم می‌کند. همچنین درختان، درختچه‌ها، گل‌ها و بوته‌های باغ، تنوعی غنی از حیات وحش، از جمله پستانداران را در میان خود جای داده‌اند. بیش از ۵۰ نوع پرنده مثل پرنده‌های بومی استرالیا، لاک‌پشت‌، ماهی‌، قورباغه‌، موش‌های آبزی، روباه، خفاش، انواع حشرات و پروانه‌ها در این باغ‌های زیبا در کنار هم زندگی می‌کنند.