بازار گرمی گوشی‌های جدید

در ادامه ویژگی دو گوشی ویوو iQOO G۵ و هوآوی نوا ۵ پرو بررسی و از میزان توانمندی آنها برای رقابت در بازار پر حرارت گوشی در جهان تکنولوژی آگاه شویم.گوشی ویوو iQOO ۵G چندی پیش به‌صورت رسمی رونمایی شد، این گوشی که اولین گوشی تجاری این شرکت با پشتیبانی از نسل پنجم شبکه‌ موبایل است از سه ماه دیگر فروش در بازار را آغاز می‌کند.گوشی ویوو iQOO ۵G از تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ قدرت گرفته و به همین دلیل جزو پرچمداران ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. با توجه به عدم یکپارچه‌سازی یک مودم G۵ در این چیپست، ویوو در کنار آن از مودم موبایل خارجی X۵۰ کوالکام استفاده کرده است. بیشتر گوشی‌های G۵ کنونی از همین مودم موبایل استفاده می‌کنند.

درحال‌حاضر به‌خاطر نبود تراشه‌ای مجهز به مودم G۵ یکپارچه درونش، گوشی‌سازان مجبور به استفاده از مودم‌های موبایل خارجی هستند. این کار سبب افزایش ابعاد مادربورد دستگاه می‌شد. شارژ گوشی ویوو iQOO ۵G با وجود اتصال به آنتن‌های G۵ برای یک روز کامل، تنها ۳۰درصد کاهش پیدا کرد که عملکرد قابل‌قبولی است. عینک‌ واقعیت افزوده‌ بخشی از جاذبه‌های این گوشی است. این عینک دارای دو نمایشگر اچ‌دی بوده و تا ۶ درجه جابه‌جایی به کاربر آزادی عمل می‌دهد. پخش بازی‌های واقعیت افزوده و اجرای ویدئوهای سه بعدی بخشی از قابلیت‌های عینک واقعیت افزوده جدید شرکت Vivo است. می‌توان این عینک را به‌طور مستقیم به گوشی هوشمند متصل کرد و استفاده از آن نیازمند اتصال به یک سیستم کامپیوتری دسکتاپ نیست.

همچنین چند روز پیش اعلام شد تکنولوژی شارژ سریع ویوو با نام Super FlashCharge دارای توان ۱۲۰ وات است. براساس اولین دموی منتشر شده از این فناوری دریافتیم یک باتری ۴ هزار میلی‌آمپر ساعتی را طی پنج دقیقه، از صفر تا ۵۰ درصد شارژ می‌کند. شارژ ۱۰۰ درصدی باتری به لطف این فناوری تنها ۱۳ دقیقه زمان می‌برد.

  هوآوی نوا ۵ پرو

اخیرا هوآوی نوا ۵ پرو (Huawei Nova ۵ Pro)٬ مجهز به دوربین چهارگانه و سخت افزار قدرتمند به بازار عرضه شد.با وجود ممنوعیت فعالیت‌هایی که از سوی ایالات‌متحده به هوآوی تحمیل شده است این شرکت به‌تازگی از گوشی‌های جدید خانواده نوا ۵ خود به نام‌های نوا ۵، نوا ۵ پرو و نوا ۵ آی پرده برداشته است. هوآوی نوا ۵ پرو را همراه با تراشه‌ قدرتمند کایرین ۹۸۰ باید ستاره‌ این خانواده دانست.در پنل جلویی این گوشی از طراحی بریدگی قطره‌ای شکل روی یک نمایشگر ۳۹/ ۶ اینچی OLED استفاده شده است. این نمایشگر دارای وضوح فول‌اچ‌دی پلاس٬ برابر با ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل است. خانواده هوآوی نوا را به‌عنوان گوشی‌های میان‌رده می‌شناسیم٬ اما این دیوایس به لطف طراحی و سخت‌افزار زیر قابش فراتر از یک دیوایس میان‌رده است.حاشیه‌های بالای نمایشگر به لطف طراحی بریدگی قطره‌ای شکل بسیار باریک هستند. لبه‌های دو سمت نیز حاشیه‌های کمی دارند و این فقط چانه‌ زیری گوشی است که ضخامت نسبتا بیشتری دارد. نمایشگر این گوشی از کنترل نور DC و DCI-P۳ و تاییدیه German TUV بهره‌مند است.

زیر این نمایشگر یک اسکنر اثر انگشت قرار گرفته است تا اسکنر فیزیکی از پشت قاب گوشی حذف شود. همچنین چهار دوربین در سمت چپ قاب پشتی قرار دارد که یک فلاش در زیر آن جای گرفته است. برآمدگی دوربین گوشی خیلی زیاد نیست و مناسب ارزیابی می‌شود. علاوه بر این٬ شیب رنگی قاب پشتی گوشی به جذابیت طراحی این گوشی افزوده است. کلید پاور و کلیدهای تنظیم ولوم صدای نوا ۵ پرو در سمت راست قاب گوشی قرار دارند٬ درحالی‌که ماژول سیم‌کارت به لبه‌ بالایی گوشی منتقل شده است. متاسفانه جک ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون از این گوشی حذف شده است، با این حال درگاه باتری ۳,۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی به لطف درگاه USB-C می‌تواند شارژ سریع را ارائه کند. هوآوی یک شارژر ۴۰ وات را با این گوشی عرضه می‌کند.

لازم به ذکر است که نوا ۵ پرو از تراشه‌ کایرین ۹۸۰ که قدرت‌بخش گوشی‌های خانواده پی ۳۰ و میت ۲۰ است٬ بهره می‌برد. این دیوایس در دو پیکربندی مختلف با ۸ گیگ رم + ۱۲۸ گیگ حافظه‌ داخلی و ۸ گیگ رم + ۲۵۶ گیگ حافظه‌ داخلی عرضه خواهد شد که به ترتیب ۴۳۶ و ۴۹۴ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.