به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سال گذشته طرح ترافیک تهران پس از سال‌ها اجرا بدون تغییر، دستخوش تغییرات اساسی درخصوص نحوه کنترل محدوده و تعیین عوارض تردد در محدوده شد؛ به نحوی که در قالب فرمول جدید، عوارض پرداختی هر خودرو تابعی از میزان آلایندگی و زمان ورود و خروج در محدوده خواهد بود. امسال اما محدوده زوج و فرد نیز که رینگ دوم معابر اطراف محدوده طرح ترافیک را شامل می‌شود، از ابتدای تابستان تغییر ماهیت پیدا کرد و به‌عنوان حلقه دوم طرح ترافیک به شهروندان معرفی شد. به این ترتیب طرح زوج و فرد پس از ۱۴ سال اجرا حذف و مقرر شد هر خودرو ۲۰ روز در هر فصل بدون توجه به پلاک، به شکل رایگان در محدوده طرح ترافیک تردد کند و برای تردد بیش از این مقدار نیز عوارضی معادل ۵۰ درصد بهای عوارض طرح ترافیک با همان فرمول و ضرایب را بپردازد.

اما در این بین نکته دارای اهمیت ثبت‌نام تمام خودروهایی که قصد تردد به هر میزان در یکی از دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد را دارند، در سامانه «تهران من» است. این سامانه از ابتدای سال گذشته آغاز به‌کار کرد و تمام خودروهایی که قصد تردد در محدوده طرح ترافیک را داشتند، ناگزیر به ثبت‌نام در آن و رزرو زمان تردد بودند. در این سامانه همچنین امکان پرداخت آسان عوارض تردد از طریق درگاه‌های پرداخت امن فراهم شده است. از طرفی با استفاده از امکان کیف پول الکترونیکی شهروندی می‌توان خدمات دیگری همچون خرید بلیت بازدید از برج میلاد، پرداخت بهای پارکومتر و... را نیز دریافت کرد. اما تا اول تیر ماه از بیش از چهار میلیون خودروی پلاک تهران، فقط حدود یک میلیون خودرو در این سامانه ثبت‌نام کرده بودند و این در حالی است که عمده خودروهای پلاک تهران در طول ایام سال نیاز به تردد در محدوده حلقه دوم طرح ترافیک دارند.

شهروندان باید مطلع باشند که استفاده از امکان تردد رایگان ۲۰ روزه در هر فصل در محدوده زوج و فرد سابق، منوط به ثبت‌نام در این سامانه است و در غیر این‌صورت پلاک آنها از همان اولین تردد در محدوده، مشمول عوارض ریالی خواهد بود. بنابراین تصور اینکه فعلا می‌توان به مدت ۲۰ روز به شکل رایگان در حلقه دوم طرح ترافیک تردد و پس از آن نسبت به ثبت‌نام اقدام کرد، نادرست است. ثبت‌نام در سامانه تهران من رایگان و ساده است. در گام اول یک نام کاربری و رمز عبور با ثبت مشخصات هویتی درج می‌شود و سپس مشخصات خودرو ذیل این نام کاربری باید ثبت شود.