به گزارش «دنیای اقتصاد»، فرسودگی و ناامنی پل گیشا از یک‌سو و فقدان ظرفیت کافی برای پاسخگویی به جریان ترافیک در این منطقه، دو دلیل اصلی تصمیم مدیریت شهری برای برچیدن پل فلزی کوی نصر (گیشا) بوده است.

پل فلزی گیشا با برخورداری از ۲ خط عبوری در هریک از باندهای شمالی و جنوبی، عملا نقش یک گلوگاه ترافیکی را در مسیر بزرگراه جلال آل‌احمد داشت. اما ترافیک ناشی از عدم تعادل خطوط ترافیکی پل گیشا نسبت به بزرگراه جلال آل‌احمد، به گونه‌ای بود که علاوه بر افزایش زمان سفر و مصرف سوخت، کارکرد تقاطع‌های موجود در بزرگراه شهید گمنام را نیز به‌ویژه در ساعات اوج ترافیک تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

طبعا یکی از گزینه‌های پیش‌روی مدیریت شهری تقویت پل فلزی ۴۰ ساله گیشا و مرمت و مقاوم‌سازی آن در برابر لرزه بود، اما از آنجا که خطوط عبوری این پل نیز ناکافی بود، شهرداری تهران بر آن شد تا یک زیرگذر سواره‌رو را جایگزین این پل کند. ویژگی مهم این زیرگذر داشتن سه خط عبوری در هر یک از باندهای شمالی و جنوبی است و در نتیجه احداث آن می‌تواند قدری به بهبود جریان آمد و شد خودروها در این تقاطع پرترافیک کمک کند.

تصمیم‌گیری برای حذف پل گیشا و احداث زیرگذر به‌جای آن مربوط به اواخر دوره قبلی مدیریت شهری است و موضوع جدیدی نیست، اما بستر اجرای عملیات حذف پل گیشا اکنون و در ماه‌های پایانی احداث زیرگذر میسر شده است. در عین حال این تصمیم با یک چاشنی متفاوت که در این دوره از مدیریت شهری تهران به آن اضافه شد، وجه ممتازی پیدا کرده است. با این چاشنی افزوده، پروژه جایگزینی زیرگذر به‌جای پل سواره‌رو در گیشا با اولویت ارتقای کیفیت محلی و محیطی، خدمات شهری و امنیت اجتماعی اجرایی می‌شود.

به این ترتیب در جریان اجرای پروژه حذف پل گیشا با حاکم شدن نگاه گسترش فضای شهر به نفع شهروندان پیاده، موضوع تبدیل بخشی از بقایای پل قدیمی به مسیر پیاده‌روی و مکث در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین قرار است پس از تکمیل پروژه احداث زیرگذر، بخشی از عرشه این پل با الحاقاتی از جمله دسترسی‌های پله برقی از اضلاع مختلف تقاطع بزرگراه‌های چمران و جلال آل‌احمد، به این نقطه بازگردد. در عرشه این پل نیز که ویژه عبور پیاده‌ها طراحی می‌شود، نیمکت، فضای سبز، کافه‌‌های سیار و نظایر آن تعبیه خواهد شد تا به محل مناسبی برای مکث شهروندان پیاده تبدیل شود. این ایده برگرفته از تجربیاتی در کشورهای پیشرفته است که کارکرد برخی از سازه‌های خودرویی خود را به نفع پیاده‌ها تغییر داده‌اند.