در این شرایط استارت‌آپ‌هایی برای کمک به اصلاح این وضع به‌وجود آمده‌اند که یکی از آنها استارت‌آپ امداد کشاورز است. این استارت‌آپ که تجربه مناسبی هم در این زمینه دارد، اپلیکیشنی را برای این منظور توسعه داده و در حال توسعه خدمات ارائه شده توسط اپلیکیشن خود نیز است.

یوسف بیارش کارشناس ارشد رشته MBA از دانشگاه علامه طباطبایی مدیرعامل این استارت‌آپ است. در کنار او یک تیم حرفه‌ای با تخصص‌های مختلف حضور دارند که یا در حوزه کشاورزی فعالیت داشته‌اند یا در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند. همچنین چند کارشناس ارشد کشاورزی از دانشگاه تهران نیز در این تیم فعالیت می‌کنند. کسب و کار اصلی امداد کشاورز مشاوره رایگان به کشاورز است؛ به‌صورتی که کشاورز در هر لحظه که به مشکل برمی‌خورد از طریق اپلیکیشن یا با تماس با مشاوران امداد کشاورز (به‌دلیل دسترسی نداشتن کشاورز به اینترنت) مشکل خود را رفع کند. در سرویس دیگر امداد کشاورز، کشاورزان می‌توانند از مشکل خود عکس یا فیلم بگیرند و برای مشاوران ارسال کنند. در زنجیره تامین حوزه کشاورزی «آموزش» حلقه گمشده‌ای بود که هدف امدادکشاورز نیز یافتن آن بود. این کسب و کار از سال ۹۷ افتخارات زیادی را کسب کرده از جمله: انتخاب شدن به‌عنوان اپلیکیشن برگزیده کافه بازار برای سه مرتبه و نیز شناخته شدن به‌عنوان خلاق‌ترین اپلیکیشن کافه بازار. در حال حاضر نیز امداد کشاورز با بیش از ۲۰هزار کاربر به‌عنوان پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن این حوزه شناخته شده است. این استارت‌آپ سرویس‌های اصلی دیگری نیز ارائه می‌کند. مانند سرویس «سبزه میدون» که به کشاورز در حذف واسطه‌ها کمک می‌کند، سرویس «پرسش و پاسخ» که در راستای آگاهی کشاورزان از مشکلات یکدیگر است، سرویس «دوربین امداد» که به کشاورزان امکان تعامل با یکدیگر را می‌دهد، «خرید تضمینی گندم» که طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت

مادر تخصصی بازرگانی دولتی انجام گرفته است و آخرین خدمت نیز «مطالب آموزشی» است که در این راستا کارشناسانی با دانش علمی و فنی این سرویس را پشتیبانی می‌کنند.  مدل درآمدی امداد کشاورز ابتدا بر یک خدمت رایگان شکل گرفت تا اعتماد کاربران جلب شود ولی در کنار آن خدماتی برای کسب درآمد ارائه شد؛ از جمله این خدمات: گرفتن آبونمان سالانه در سرویس «مکان کشاورز» از سازمان‌های خصوصی است و دیگری خدمت «امداد مارکت» که یک فروشگاه برای تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی است که در این بین کارمزد دریافت می‌شود. سومین مدل درآمدی این کسب و کار، فروش محتوای آموزشی حرفه‌ای به کشاورزان است. همچنین در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با صندوق بیمه کشاورزی است تا کشاورزان از طریق ارسال کدملی و تاریخ تولد میزان جریمه بیمه خود را استعلام کنند.

Ecomotive.ir