روحانی با اشاره به افزایش نسبت اجاره‌نشینی به مالکیت چنین عنوان کرد که به دلایل مختلف بعضی افراد تمایل به استفاده از مسکن استیجاری دارند اما در حال حاضر بازار اجاره فقط توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود و نظامات، اهداف و ارقام آن با این بخش است. به همین لحاظ دولت و شهرداری‌ها باید نقش بیشتری به عهده بگیرد. در این راستا مسوولان بخش مسکن نیز از باز شدن مسیر همکاری دولت و شهرداری‌ها برای ایجاد تعادل در بازار اجاره خبر می‌دهند. به گفته آنها قرار است همکاری جدیدی بین دولت و شهرداری‌ها برای ساخت مسکن استیجاری شکل بگیرد.

مسوولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند از آنجاکه در حوزه اجاره دو مشکل ضعف قوانین و پایین بودن سطح مداخله دولت وجود دارد با استفاده از تجربه کشورهای توسعه‌یافته، شهرداری‌ها می‌توانند وارد حوزه اجاره‌داری شوند و مسکن استیجاری تولید کنند.  در عین حال مسوولان وزارت راه و شهرسازی عنوان می‌کنند محدوده عملیاتی شدن این طرح می‌تواند مناطقی از شهر باشد که شهرداری یا دولت دارای زمین هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از پشتوانه‌های اجرایی این طرح برای ارائه درخواست همکاری از شهرداری در ساماندهی اجاره مطالعات و تحقیقات انجام شده مربوط به دو سال گذشته است. این مطالعات نشان می‌دهد ورود شهرداری‌ها به حوزه اجاره‌داری حرفه‌ای درپایتخت و کلان‌شهر تهران امری قابل‌تحقق و شدنی است؛ طرحی که در این رابطه تهیه شد در واقع برای پاسخ به نیاز مسکن اقشار کم‌درآمد و زوج‌های جوان برخوردار از درآمد ثابت طراحی شده است.

بر این اساس، شهرداری تهران و سپس سایر کلان‌شهرها از طریق املاک و مستغلات خود و موجودی اراضی ذخیره که در اختیار دارند به حوزه ساخت و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری با اجاره‌بهایی معادل حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از نرخ عرف اجاره مسکن ورود می‌کنند؛ آنچه در این طرح به‌عنوان طول دوره اجاره واحدهای مسکونی استیجاری در نظر گرفته شده اجاره بلندمدت به‌طور متوسط برای یک دوره چهارساله است و ضوابط این طرح به‌گونه‌ای تدوین شده که واحدها به‌صورت نوبتی در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار بگیرد. این در حالی است که گروهی از کارشناسان شهری معتقدند اگر شهرداری بخواهد به‌صورت گسترده به حوزه ساخت و عرضه واحدهای مسکونی اجاره‌ای ورود کند باید قدرت عمل کامل در حوزه ساخت و ساز این واحدها داشته باشد و بتواند در زمانی کوتاه تمامی ملزومات ساخت و عرضه واحدهای مسکونی استیجاری را فراهم کند.