داستان‌های تلخ مهاجرت

به موازات این مساله برادرم نیز تصمیم به مهاجرت گرفت و در مرز ناپدید شد و این موضوع تاثیرات روحی منفی برای من داشت. از آن زمان مشغول ساخت فیلم مستندی در ارتباط با هویت هستم که هر اتفاقی را که برای من در زندگی رخ می‌دهد فیلمبرداری می‌کنم. در این فیلم از حس و حال رفتن هنرجویان و برادرم فیلمبرداری کرده بودم. چند سال پیش هم خواهرزاده ام در سن ۱۵ سالگی از طریق اقیانوس به اروپا مهاجرت کرده بود. در آن زمان مهاجرت او نیز تاثیر ناگواری بر روحیه‌ام گذاشته بود چراکه تا مدت‌ها از او خبری نداشتیم و روزهای سختی را در انتظار می‌گذراندیم، بنابراین مساله مهاجرت همواره فکر مرا به خود مشغول می‌کرد.مجتبی برخلاف دیگر هنرجویانم که از مرز ایران خارج شدند، دو بار در مرز ایران به افغانستان دیپورت شد و سپس از افغانستان به ایران بازگشت و خواست که دوباره در کلاس‌ها حضور داشته باشد و من نیز به شیوه تئاتر درمانی سعی در تغییر روحیه او داشتم و در جریان این موضوع از او خواستم مونولوگ‌هایی را بگوید و متوجه شدم که او به خوبی از پس این کار بر می‌آید و پس از مدتی که به‌صورت کارگاهی پیش رفتیم دیدم که خوب است که مونولوگ‌هایش نمایشنامه شود و پس از آن داستان و اتفاقات زندگی خودم را نیز به آن اضافه کردم.

در دوران مدرنی که انسان‌ها امکان برقراری دیالوگ ندارند و کسی صدایشان را نمی‌شنود، مونولوگ یکی از ویژگی‌های این دوران است. من به‌عنوان کارگردان در این دوران برای تراپی خودم شروع به گفتن مونولوگ از گذشته و مهاجرت ۴۰ سال پیش خانواده خودم به ایران کردم. این مونولوگ‌ها را به مهاجرت سال ۲۰۱۵ و مواجهه خودم با آن اتفاق رساندم. بنابراین ما دو مونولوگ موازی را با یکدیگر پیش بردیم و نگارش این اثر به‌صورت کاملا کارگاهی پیش رفت. به همین دلیل تمرینات نمایش حدود سه سال به طول انجامید. این نمایش را به جشنواره‌های متعددی نیز ارائه کردیم که به دلیل مسائل محتوایی پذیرفته نمی‌شد.

زمینه اصلی این نمایش مهاجرت قاچاق براساس مستندات سال ۲۰۱۵ است و اما در مجموع گذشته چهل ساله زندگی مهاجران در ایران روایت می‌شود. در این نمایش از ویدئوهای واقعی که در سال ۲۰۱۵ از خودم و مجتبی به منظور استناد به صحت و واقعیت ماجرا و ویدئوهای دیگری که در ارتباط با مسیر قاچاق مهاجران سراسر دنیا است، استفاده می‌کنم. تمام اتفاقات این نمایش واقعیتی از زندگی من و مجتبی است و برای پیشبرد داستان خودمان بخش‌هایی از داستان دیگران را اضافه کردیم.  نمایش «در میان آب‌ها» به نویسندگی و کارگردانی سامره رضایی هر روز ساعت ۱۸ در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه است.