به گزارش «دنیای اقتصاد»، حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از جمله بخش‌های پیشرو در زمینه ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری به شمار می‌آید که با اعمال تغییرات اساسی در طرح ترافیک از ابتدای سال ۹۷ بستر رزرو مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک، محاسبه و اطلاع‌رسانی میزان بدهی شهروندان و پرداخت آسان از طریق درگاه‌های امن بانکی را با طراحی و عملیاتی کردن سامانه «تهران من» فراهم کرد.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر با آغاز اجرای سال دوم نسخه جدید طرح ترافیک، پیامک‌های شوک‌آفرین برای عده‌ای از ترددکنندگان در محدوده طرح ترافیک صادر شده که نشان‌دهنده بدهی آنها به سامانه، با وجود برخورداری از شارژ ریالی کافی است. ماجرا به این بر می‌گردد که اختلالی در محاسبه سهمیه برخی از گروه‌های سهمیه‌بگیر رخ داده و بعضا اشکالاتی از قبیل عدم اعمال سهمیه برای مدت چند هفته، اعمال سهمیه فرد روی یک خودروی دیگر به جای خودروی اصلی، ارسال پیامک اشتباه برای گروهی از ترددکنندگان در محدوده طرح ترافیک درباره برخورداری یا عدم برخورداری از مجوز تردد و مواردی از این دست سبب شده گروهی از ترددکنندگان در محدوده مرکزی شهر با مشکل در محاسبه بدهی روبه‌رو شوند.

اگرچه واحد پشتیبانی سامانه پیش‌بینی شده تا به درخواست‌های بررسی مجدد به حساب تردد شهروندان رسیدگی کند، اما اصل این قبیل خطاها با توجه به جامعه محدود ترددکنندگان در محدوده طرح ترافیک که مدیریت آنها پیچیدگی چندانی ندارد، قابل قبول نیست. بر اساس اطلاعاتی که از درون مدیریت شهری به دست آمده، این قبیل خطاها ناشی از عملکرد اپراتورهایی است که در سامانه «تهران من» مشغول به کار هستند، چرا که طبعا بخشی از عملکرد سیستم فعلی مدیریت شهری توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. به این ترتیب دقت اپراتورها از اهمیت مضاعفی برخوردار است و باید حساسیت لازم درباره صحت عملکرد آنها اعمال و حتی در صورت لزوم، عملکرد آنها مورد کنترل مجدد قرار گیرد.

در سال‌های اخیر موج جدیدی از ابزارهای هوشمند طراحی شده که بسیاری از آنها رویکرد و نگرش ما به فعالیت‌های روزمره را تغییر داده است. در این بین ابزارهای هوشمند با کاربری ترافیکی در ایران با استقبال زیادی روبه‌رو شده‌اند که از نمونه‌های آن می‌توان به رواج استفاده از نرم‌افزارهای درخواست تاکسی اینترنتی اشاره کرد؛ ابزاری که در شهرهای بزرگ نظیر تهران عمده بازار حمل و نقل با خودروهای دربستی را به دلیل سهولت کاربری به خود اختصاص داده‌اند. اما انتظار می‌رود مدیریت شهری تهران نیز در نحوه عملکرد خود برای تبدیل فرآیندهای «سنتی» به «هوشمند» در زمینه ارائه خدمات، به نحوی عمل کند که رفته رفته بر اقبال و اعتماد شهروندان به این قبیل امکانات افزوده شود.