شروط بازتعریف پول ملی

عموما در شرایط تورم شدید (ابرتورم) یعنی زمانی که قیمت‌ها با سرعت زیاد و بدون دلیل روشن سیر صعودی دارند، روابط عادی اقتصادی مختل می‌شود؛ یعنی افراد به آینده اقتصاد اطمینان ندارند و سیاست‌گذاران برای مقابله با تورم شدید و عواقب منفی ناشی از آن در صدد تغییر واحد پول برمی‌آیند. چنین اقدامی در شرایط تورم شدید که رشد سطح عمومی قیمت‌ها فراتر از سالی ۱۰۰ درصد باشد، توجیه‌پذیر است.

تجربه گام‌به‌گام کره جنوبی

در تاریخ ۲۵ مارس، «لی جو یئول»، رئیس بانک کره، در مصاحبه‌ای که توسط مجلس شورای ملی ترتیب داده شده بود، اظهار کرد: تیم تحقیقاتی ما اثرات بازخرید ارز را با دقت بررسی کرده و نتیجه گرفته‌اند که سود خالص آن به اندازه کافی زیاد است. بنابراین ما ممکن است بحث آزادانه اجرای آن را شروع کنیم.

کره‌جنوبی نیز  طرحی برای تغییر واحد پول ملی و انتشار اسکناس ملی درشت‌تر اجرا کرد. در این رابطه بررسی‌های متعددی به‌وسیله صاحب‌نظران اقتصادی انجام شده و توافق‌هایی نیز درباره لزوم اقدام برای تغییر واحد پول در این کشور به عمل آمده است. علت عمده تغییر واحد پول در این کشور، مشکلات به وجود آمده ناشی از واحد پول قدیم در اقتصاد کره است. در حال حاضر توافقی میان دولت و بانک مرکزی کره جنوبی برای اجرای طرح تغییر واحد پول حاصل نشده است. البته هرگونه رفورم سیستم پولی معایب و محاسن خود را دارد؛ اما در صورتی که تصمیم دولت جدی باشد وظیفه خود می‌دانم که راهکارهایی برای انجام به نحو کامل این سیاست ارائه دهم.

(۱) بازتعریف پول ملی باید به‌خوبی طبق برنامه‌ریزی دقیق اجرا شود.

(۲) زمان انتخاب اجرای واقعی برنامه باید توسط شورای ملی تعیین شود.

(۳) مقامات باید به‌طور مستمر مشغول به حذف قوانین و مقررات منسوخ باشند.

(۴) بازتعریف پول ملی باید طبق برنامه زمان‌بندی شده که از پیش به عموم اعلام شده بود، گام‌به‌گام انجام شود.

16 (4)