آسمان تهران پر از جرثقیل‌های غول پیکری است که نمی‌توان چندان به ایمنی آنان اطمینان داشت. سال ۹۳ بود که توفان بی‌سابقه تهران هشداری شد تا تصمیم‌گیران شهر به یاد ناایمن بودن این جرثقیل‌های غول‌پیکر بیفتند. این هفته نیز جرثقیل‌های برجی عامل چند حادثه پی‌در‌پی در تهران بودند، حادثه بزرگراه ارتش -میدان ارج آخرین حادثه‌ای بود که گزارش شد. در این حادثه بازوی جلویی جرثقیل به دلایل نامعلوم دچار شکستگی شده اما جدا نشده و به زمین سقوط نکرده بود اما به گونه‌ای به سمت جلو خم شده بود که بازوی عقبی جرثقیل به زمین برخورد کرد. پس از این اتفاق مسوولان آتش‌نشانی یادآوری کردند که این حادثه طی چند روز گذشته چندمین حادثه جرثقیل تاورکرین است و نشان‌دهنده این است که نیازمند بازنگری اساسی در کارکرد این‌گونه وسایل در کارگاه‌های ساختمانی هستیم.

کارشناسان معتقدند تمام شدن عمر مفید تاورکرین‌ها منجر به کاهش ایمنی آنها شده است.

آمارهای منتشر شده درخصوص حوادث تاورکرین‌ها نیز این اظهارنظر کارشناسان را تایید می‌کند. براساس این آمارها مهم‌ترین عوامل ایجاد حادثه در جرثقیل‌های برجی فعال در شهر تهران و دیگر نقاط کشور فرسودگی دستگاه‌ها و اتمام عمر مفید آنهاست

به گفته کارشناسان، یکی از خطراتی که این جرثقیل‌ها ممکن است ایجاد کنند حرکت بوم آن هنگام جابه‌جایی مصالح یا چرخیدن بوم بزرگ آن به اطراف است که در صورت سقوط ممکن است روی ساختمان‌های اطراف و خودروها یا رهگذران بیفتد، در این صورت واضح است که این اتفاق موجب تحمیل چه میزان خسارت به شهروندان می‌شود.

اما چه نهادهایی وظیفه نظارت بر تاورکرین‌ها را دارند؟ به گفته یک کارشناس ارشد عمران چهار سازمان درگیر این موضوع هستند که یکی از این سازمان‌ها، سازمان ملی استاندارد است که باید قوانین و استانداردهای لازم درخصوص ایمنی این جرثقیل‌های ساختمانی را تهیه و تدوین کنند. ناظر پروژه و سازمان نظام مهندسی نیز دو نهاد دیگری هستند که مسوولیت اعمال قوانین و نظارت بر آن را دارند. همچنین معاونت معماری شهرسازی و سازمان آتش‌نشانی نیز مسوولیت کنترل ایمنی این جرثقیل‌های برجی را بر عهده دارند.

وظیفه ناظر فنی پروژه این است که تمامی این موارد را از لحاظ فنی مراعات کند به این معناکه باید فردی که این جرثقیل‌ها را نصب می‌کند، دارای صلاحیت و مهارت‌های لازم باشد زیرا سوار و مستقر کردن این نوع جرثقیل‌ها نیاز به مهارت ویژه‌ای دارد. همچنین فردی که از این جرثقیل استفاده می‌کند، باید فردی ماهر باشد تا شاهد حوادث کمتری در این حوزه باشیم.