به گزارش «دنیای اقتصاد»، معضل ثانویه ترافیک تهران یعنی آلودگی هوا در سال‌های اخیر مدیران شهری را بر آن داشت تا ایده‌های مختلفی را برای مهار کم‌هزینه بخشی از آلاینده‌ها تجربه کنند. یکی از این ایده‌ها نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های دیزلی پایتخت است که درحال‌حاضر تردد بیش از ۳ هزار دستگاه از این اتوبوس‌ها در تهران، موجب انتشار آلاینده‌های زیادی از اگزوز آنها در هوا می‌شود. ایده نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های تهران از اواخر دوره قبلی مدیریت شهری مطرح شد اما هنوز جز در قواره تست و نصب روی ۵۰ دستگاه اتوبوس، به جایی نرسیده است. در زمان اجرای پایلوت این طرح، گفته می‌شد دستمال سفیدی را در مقابل دیدگان شهردار وقت تهران داخل اگزوز اتوبوس کرده و بدون اینکه تحت تاثیر دوده و ذرات معلق خروجی اگزوز، تغییر رنگ دهد و سیاه شود، از اگزوز خارج کرده‌اند.

در این دوره اگرچه شهرداری تهران بر اجرای مصوبه مذکور اصرار دارد، اما شورای شهر تهران با شهرداری هم‌نظر نیست. سال گذشته برخی از اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران به اصل مصوبه شورای قبل مبنی بر الزام نصب فیلتر دوده روی تعدادی از اتوبوس‌های دیزلی اعتراض کرده و معتقد بودند که این کار به هدررفت منابع منجر می‌شود و مدیریت شهری باید به‌دنبال نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی باشد. پاسخ مدیران شهری البته این بود که منابع مورد نیاز برای خرید اتوبوس کجا و منابع لازم برای خرید فیلتر دوده کجا! قیمت هر فیلتر دوده پیش از نوسانات قیمت ارز ۴۰ میلیون تومان بود و اکنون قطعا متناسب با تورمی که در یک سال اخیر بر اقتصاد حاکم بوده، تغییر کرده است، اما قطعا صدها میلیون تومان با هزینه بیش از یک میلیارد تومانی خرید اتوبوس فاصله دارد. البته برخی از اعضای شورای شهر از عدم استاندارد فیلترهای نصب شده روی اتوبوس‌ها نیز خبر دادند که پاسخ شهرداری این بود: سازمان استاندارد بدون داشتن فیلتر دوده، هیچ اتوبوس جدیدی را پلاک نمی‌کند؛ بنابراین اگر مشکلی هست، این سازمان باید پاسخگو و پیگیر باشد.

سال گذشته شهرداری تهران تلاش کرد از شورای شهر مجوز خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکتی را که منتشر کرد، برای نصب روی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تندرو (BRT) دریافت کند. اما اعضای شورا چنین مجوزی ندادند و در نتیجه مساله نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های دیزلی پایتخت همچنان حل نشده باقی ماند.

درحال‌حاضر حدود ۳۰۰۰ دستگاه خودروی دیزلی در شبکه اتوبوسرانی تهران فعال است که مجموعا مسبب انتشار ۱۱ درصد از ذرات معلق در هوا هستند. با نصب فیلتر روی ۷۰۰ اتوبوس، حدود ۳ درصد از میزان انتشار ذرات معلق کاسته می‌شود. با این حال این تاثیر مهم ترافیکی برای پارلمان شهری آن‌قدر قانع‌کننده نبوده که برای اجرای مصوبه چند ساله نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های دیزلی با شهرداری تهران همراه شود.