دو جاذبه‌ تابستانی تبریز

خانه‌ای برای مشروطه‌خواهان

با توجه به اهمیت نقش تبریزی‌ها در انقلاب مشروطه می‌توانید «خانه مشروطه» را به‌عنوان اولین محل برای بازدید در این شهر انتخاب کنید. این خانه در سال ۱۲۴۷ توسط حاج ولی معمار برای حاج مهدی کوزه‌کنانی معروف به ابوالمله ساخته شد. حاج مهدی از بازرگانان خوش‌نام و طرفدار آزادی بود و از آنجا که مشروطه‌خواهان مکانی برای خود نداشتند‌، آن را در اختیار آزادی‌خواهان قرار داد. این خانه محلی بود که ستارخان،‌ ثقه‌الاسلام،‌ انجمن ایالتی، علی موسیو،‌ حاج‌علی دوافروش و سایر مشروطه‌خواهان نشست‌هایشان را در آنجا برگزار می‌کردند. در سال‌های بعد و پس از جنگ جهانی دوم که شوروی‌ها آذربایجان را اشغال کردند این خانه به محلی برای جلسه‌های فرقه دموکرات آذربایجان تبدیل شد.

خانه مشروطه ۱۳۰۰ مترمربع مساحت دارد‌، خانه یک بنای دو طبقه‌ است که در طبقه دوم آن شش اتاق قرار دارد، در این طبقه اتاقی که رو به حیاط است با پنجره مشبک با شیشه‌های رنگی تزئین شده که آن را به محلی جذاب برای عکس گرفتن گردشگران تبدیل کرده است. در این خانه همچنین می‌توانید تندیس‌هایی از حسین خان باغبان(از اسطوره‌های مشروطه در تبریز)،‌ حاج علی دوافروش،‌ حاج علی ختایی،‌ کربلایی علی موسیو، هوارد باسکرویل، شیخ علی‌اصغر لیلاوایی، علی‌اکبر دهخدا و زینب پاشا را ببینید،‌ آنها کسانی هستند که گرچه درباره برخی‌شان کمتر شنیده‌ایم اما آنچه از مشروطه می‌شناسیم را مدیون آنها هستیم. در کنار این تندیس‌ها،‌ اشیای دیگری هم هستند که برای هر علاقه‌مندی جذابیت دارد،‌ سلاح کمری ستارخان، وسایل شخصی سران مشروطه، دستگاه چاپ ژلاتینی برای تکثیر شب‌نامه‌ها، تصویر اسناد تاریخی انقلاب مشروطیت و فرمان مشروطیت از جمله این جاذبه‌ها هستند. خانه مشروطه در غرب بازار تبریز و روبه‌روی مسجد جامع قرار دارد.

از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در بازار تبریز

حالا که خانه را دیده‌اید سری به بازار بزنید،‌ بازار تبریز علاوه بر محلی برای خرید و فروش،‌ به لحاظ تاریخی و میراث فرهنگی هم اهمیت دارد. عمده گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند انگیزه‌شان دیدن میراث‌های جهانی ثبت شده در یونسکو است،‌ بازار تبریز یکی از این جاذبه‌ها است که طرفداران زیادی در جهان دارد و بسیاری به انگیزه دیدن آن عازم کشورمان می‌شوند. بازار تبریز جدا از وجه باستانی و میراثی خود،‌ به لحاظ سیاسی نیز اهمیت دارد. در همان زمان مشروطه و در گیر و دار جنگ‌های شهری، بازار در دست مشروطه‌خواهان بود و آنها تلاش زیادی کردند بازار را از گزند تاراج نگه دارند. عمده بازرگانان بزرگ شهر هوادار اندیشه‌های تجدد و نو بودند و در صف آزادی‌خواهان قرار گرفتند و در میان‌شان کسانی پس از ورود روس‌ها به دار آویخته شدند. بنابراین می‌توان در بازار تبریز قدم زد،‌ در هزارتوی دالان‌ها و سراها چرخید،‌ به مساجد‌، گرمابه‌ها و مدرسه‌ها سر زد،‌ وصف آن روزها را از زبان پیرمردهایی شنید که آن را از پدران‌شان نقل می‌کنند و البته خرید کرد. در این بازار همه چیز وجود دارد از انواع محصولات و صنایع‌دستی آذربایجان تا انواع کالاهای خارجی. نکته جالب در تبریز و بازارش نظمی ‌است که توسط مردم ایجاد شده و به ویژه برای گردشگران بسیار جذاب است. سرویس‌های بهداشتی همگی متولی دارند و برخلاف سایر شهرها‌ در نهایت نظافت هستند. کرایه تاکسی‌ها مشخص است و تکدی‌گری امری است مذموم. از این روست که می‌بینید همه تلاش می‌کنند از طریق کاری هر چند کوچک درآمدی کسب کنند،‌ حال این کار می‌تواند فروش سیب‌زمینی پخته باشد اما دست جلوی دیگران دراز نکند.