ایده‌های عجیب فیلسوفان بزرگ

 گری هیدن، نویسنده انگلیسی این کتاب، سال‌ها روزنامه‌نگار بوده. به همین دلیل، به خوبی آموخته است که چگونه می‌توان پیچیده‌ترین مفاهیم را ساده کرد و برای عموم مخاطبان قابل درک ساخت. او در کتاب «سرهم‌بندی نکن» که عنوان فرعی‌اش «ایده‌هایی عجیب از فیلسوفان بزرگ تاریخ» است، به بررسی نظریات غریبی می‌پردازد که از سوی اندیشمندان و فلاسفه مطرح شده است. مثلا با خواندن این کتاب می‌توان دریافت که بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان ادعا کرده‌اند که اسب تک‌شاخ وجود دارد، جهان چیزی جز اعداد نیست، ذهن تاثیری روی رفتار ندارد و... همچنین نویسنده کتاب به این موضوعات پرداخته است: جان‌ لاک بر چه مبنایی معتقد بود که پرتقال‌ها پرتقالی‌رنگ نیستند؟ چرا قدیس آگوستین بر این باور بود که نوزادان گناهکارند و مستحق رفتن به دوزخ؟ چرا شوپنهاور می‌گفت جهان ما بدترین جهان ممکن است؟ کارما و مکافات عمل چیست؟ دن براون بهتر است یا شکسپیر؟ آیا رنج پایانی دارد؟ و...

جذابیت موضوعاتی که گری هیدن روی آنها دست گذاشته، به همراه کوتاهی فصول کتاب، باعث شده است که مخاطب با بیشترین انگیزه و کمترین زمان، سراغ این موضوعات برود و البته بعد از گشت و‌گذاری در جهان فلاسفه، با دستی پر از این سفر برگردد. به همین دلیل کتاب «سرهم‌بندی نکن» به‌رغم اینکه از مقوله به ظاهر دشوار فلسفه سخن می‌گوید، با اقبال و استقبال روبه‌رو شده و در زمانی کوتاه به چاپ دوم رسیده است.

شهاب‌الدین عباسی هم که ترجمه این کتاب را انجام داده، از چهره‌های نام‌آشنا در زمینه تالیف و ترجمه‌ کتاب‌های عرصه اندیشه، عرفان و فلسفه است و بیش از ۴۰ عنوان کتاب در کارنامه‌اش دیده می‌شود. به همین دلیل، با تسلط و توانمندی سراغ «سرهم بندی نکن» رفته و ترجمه‌ای متناسب با متن اصلی آن ارائه داده است.

این کتاب در ۲۲۴ صفحه و با بهای ۳۰ هزار تومان از سوی نشر «خزه» به چاپ دوم رسیده است.