متحول‌کننده  قوانین عصر دیجیتال

  تحصیلات عالی و تاسیس گوگل

لری پیج در ۲۶ مارس ۱۹۷۳ در میشیگان آمریکا متولد شد. پدرش استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه ایالتی میشیگان بود و مادرش در کالج لیمن بریگز برنامه‌نویسی تدریس می‌کرد. خانه آنها در دوران کودکی لری پر بود از قطعات کامپیوتری و مجلات تکنولوژی و چنین محیطی علاقه او را به تکنولوژی پرورش داد و باعث شد راه والدینش را دنبال کند. حتی در سن ۱۲ سالگی به سرش زد که شرکت خودش را داشته باشد. در مدرسه او اولین نفری بود که تکالیفش را با پردازشگر «ورد»‌ انجام می‌داد.

لری پیج دوره کارشناسی را در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه میشیگان و کارشناسی ارشد را در دانشگاه استنفورد گذراند. مثل خیلی از کارآفرینان عرصه تکنولوژی، ایده پول‌ساز او در دوران تحصیل به ذهنش رسید و وقتی دوره PhD را در دانشگاه استنفورد می‌گذراند، بذرهای این فکر درخشان کم‌کم جوانه زد.

لری تصمیم گرفته بود رساله دکترای خود را بر اساس ایده‌ متصل کردن صفحات وب به یکدیگر بنویسد. در واقع شرکت گوگل به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی با کمک سرگئی برین، دوست و هم‌دوره دانشگاهی لری کلید خورد. برین از این ایده خیلی خوشش آمد. پروژه‌ای که آنها شروع کردند در ابتدا «بک‌راب» (Backrub) نام داشت که همان زمان هم از مرورگرهای اینترنتی آن دوره بهتر عمل می‌کرد، چون بر اساس الگوریتمی به نام PageRank ایجاد شده بود.

بک‌راب نحوه متصل شدن صفحات وب به یکدیگر را از طریق بک‌لینک‌ها آنالیز می‌کرد. پیج و برین بعد از اینکه به پتانسیل‌های کار خود پی بردند، سعی کردند بک‌راب را به یک مرورگر پیچیده‌تر تبدیل کنند. در نهایت، اولین نسخه گوگل با نام دامنه googol که از عدد بزرگ یک با صد صفر جلوی آن گرفته شده بود و نشان می‌داد این مرورگر می‌تواند حجم انبوهی از داده را پردازش کند، در اوت ۱۹۹۶ با میزبانی وب‌سایت دانشگاه استنفورد بیرون آمد.

در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل با انتقال سایت به دامنه‌ای که خود لری پیج و سرگئی برین ایجاد کرده بودند، رسما تاسیس شد. آنها ماموریت خود را «سازماندهی اطلاعات در دنیا و دسترس‌پذیر ساختن و مفید بودن آن برای همه» تعیین کردند.

  از گاراژ تا گوگل‌پلکس

چیزی که گوگل را در آن زمان از رقبای خود متمایز کرد، منابع محدودی بود که در اختیار پیج و برین قرار داشت. صفحه اصلی که از نظر بصری بسیار ساده و کار با آن برای کاربران آسان بود، با دانش اولیه پیج از HTML ایجاد شد. آنها در گاراژ کوچکی در خانه پیج کار می‌کردند و به همین دلیل مجبور بودند کارآیی سرورها را با کامپیوترهای آنجا هماهنگ کنند. این باعث شد سرعت گوگل بالا برود، طوری که در سال ۲۰۰۰ گوگل با بیش از یک میلیارد URL شناسایی شده، علاوه بر سرعت بالا، جامع‌ترین مرورگر هم بود.

آنها بعد از دریافت مبلغ قابل توجهی پول از سرمایه‌گذاران در سال‌های اول، به تدریج چند دفتر در کالیفرنیا خریداری کردند و حالا شرکت گوگل به یک مجموعه بزرگ به نام «گوگل‌پلکس» رسیده و به یکی از خارق‌العاده‌ترین محیط‌های ‌کاری کاری دنیا با تاسیسات و تجهیزاتی جالب تبدیل شده است.

در سال ۲۰۰۱ گوگل با سرعت بی‌نظیری رشد می‌کرد و به شدت سودآور بود. عرضه اولیه سهام این شرکت با مبلغ ۶۷/ ۱ میلیارد دلار، سرمایه بازار ۲۳ میلیارد دلاری برای آن فراهم کرد و لری پیج در سن ۲۷ سالگی مولتی میلیاردر شد. قیمت سهام گوگل که یکی از پرطرفدارترین‌ها در میان سهامداران شده بود، به شدت صعود کرد.

در سال ۲۰۰۶ بیش از ۱۰ هزار نفر با درآمد سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار در گوگل کار می‌کردند. این شرکت چند شرکت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را خریداری کرد که سودآورترین آنها خرید شرکت یوتیوب به ارزش ۶۵/ ۱ میلیارد دلار بود.

بزرگ‌ترین حرکت قدرتمند گوگل در تاریخ این شرکت در اوت ۲۰۱۵ اتفاق افتاد؛ زمانی که پیج اعلام کرد قرار است ساختار شرکت را تغییر دهند و تحت مدیریت یک شرکت مادر جدید به نام «الفبت» بیاورند. حالا الفبت که یکی از ارزشمندترین شرکت‌های دنیا است، کلیه شرکت‌های تابعه گوگل مثل Waymo، Verily، Sidewalk و Google Fiber را دربرمی‌گیرد. در این ساختار جدید، خود لری پیج، مدیر عاملی الفبت را بر عهده گرفت و ساندر پیچای که قبلا مدیر محصول بود، مدیر عامل گوگل شد.

امروز ارزش بازار شرکت الفبت به ۹۷/ ۸۸۵ میلیارد دلار رسیده و خود گوگل پربازدیدترین وب‌سایت با بیش از ۵/ ۲ میلیون سرور در سراسر دنیا است.

  سبک مدیریت

سبک مدیریتی متمایز و رویکرد سختگیرانه لری پیج نسبت به رهبری سازمان، معروف است. با اینکه مجادله‌های او اغلب به اختلافاتی با کارکنان گوگل منجر شده، اما او بنیان‌گذار استانداردی جدید در سبک کاری منطقه سیلیکون ولی است. او عمیقا با اینکه تیم‌های مهندسی را افراد غیرمهندس اداره کنند، مخالف است؛ چیزی که قبلا بسیار متداول بود.

او سابقه خوبی در برقراری ارتباط با کارکنان ندارد و عاشق بحث کردن است. اگر ایده‌ای را نپسندد، آن را احمقانه خطاب می‌کند و وقتی در جلسات، ارائه‌ها به کندی پیش می‌رود، شروع به شمردن ثانیه‌ها با صدای بلند می‌کند. در مقابل، کسانی که خلاقیت و بلندپروازی دارند را مورد توجه قرار می‌دهد. از نظر لری، خوب انجام دادن کارها، مهم‌تر از نقشی است که افراد در شرکت دارند. یکی از مدیران سابق منابع انسانی گوگل خاطره‌ای را تعریف می‌کند از زمانی که لری بعد از ساعت کاری در شرکت مانده بود تا از کار یکی از پرسنل خدماتی شرکت برای جابه‌جا کردن کارآمد کیسه‌های زباله تمجید کند.

  زندگی شخصی

در دوره‌ای که شرکت‌های تکنولوژی سیلیکون ولی، مدیران خود را جلو می‌اندازند تا از تبلیغات منفی دور بمانند، مدیر عامل الفبت تا جایی که بتواند خود را از نظرها دور نگه می‌دارد. او حتی اخیرا در مراسم رونمایی از محصولات جدید هم شرکت نمی‌کند.

لری پیج در سال ۲۰۰۷ با لوسیندا ساوت‌ورث، پژوهشگر، در یک جزیره خصوصی که سر ریچارد برانسون مالک آن است، ازدواج کرد. آنها در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ صاحب دو فرزند شدند و اخبار زیادی در مورد آنها منتشر نمی‌کنند. در حال حاضر لری و خانواده‌اش در یک خانه ۵۶۰ متری در پالو آلتو زندگی می‌کنند که در سال ۲۰۰۹ با توجه به کاهش اثرات زیست‌محیطی ساخته شده است.

با اینکه لری پیج کمتر زندگی شخصی خود را علنی می‌کند، اما در مورد وضعیت سلامتش و به‌خصوص بیماری خود ایمنی هاشیموتو که غده تیروئید را مورد حمله قرار می‌دهد و بر تارهای صوتی و توانایی سخنرانی کردنش تاثیر گذاشته، صحبت می‌کند. به همین دلیل، به سازمان‌هایی که به‌طور تخصصی روی این اختلال کارهای پژوهشی انجام می‌دهند، کمک‌های مالی زیادی اختصاص داده است. او همچنین از تلاش‌هایی که در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با بیماری ابولا شروع شد، پشتیبانی مالی کرد.