ملاقات در مطب روانشناس

این نمایش پیش‌تر توسط گروه جوانی در سالن استاد خسرو شکیبایی اجرا شده بود و من نیز یک‌بار آن را نمایشنامه‌خوانی کردم. اوایل امسال اما زمان اجرایی از سوی مجموعه تئاترشهر به ما اعلام شد و یکی از پیشنهادهای من اجرای این اثر نمایشی بود چراکه به نظرم با توجه به شرایط گروه تئاتر خودمان و شرایط امروز جامعه ایرانی، انتخاب مناسبی بود.

اتفاقات این نمایش در یک مطب روانشناسی می‌گذرد. دو زن به منظور روانکاوی از طریق نوبت‌دهی اینترنتی وقت ملاقات با روانشناس می‌گیرند. پس از مراجعه متوجه می‌شوند سیستم نوبت‌دهی زمان ملاقات این دو را در یک ساعت مشترک اعلام کرده است. آنها می‌فهمند روانکاوی در مطب حضور ندارد و آن دو باید با صحبت کردن با یکدیگر روانکاوی شوند. دو زن از گذشته و حال با یکدیگر به گفت‌وگو می‌نشینند...

این نمایش به مسائل انسان مدرن و امروزی می‌پردازد و درباره تنهایی، هویت و مساله زمان است و اینکه چه زمانی از گذشته، حال و آینده حائز اهمیت است. مهم‌ترین مساله‌ای که در این نمایش وجود دارد روابط انسانی است و اینکه چرا ما به سمت و سوی رابطه با افراد می‌رویم و به دنبال چه هستیم؟

به اعتقاد من همه تماشاگران در سالن در این خود روانکاوی شرکت خواهند کرد چراکه مسائل طرح شده در این اثر سوالاتی است که برای همه افراد پیش می‌آید و مخاطب با مباحثی در این نمایش روبه‌رو می‌شود که مساله امروز یا فردای خودش است.

من در ترجمه آثار کاملا وفادار به متن هستم اما به نظرم کارگردان باید در اجرای اثر ترجمه دیگری را نیز لحاظ کند و باید متن را به زبان صحنه تغییردهد و برخی از صحنه‌ها را کوتاه یا اضافه کند و این امری است کاملا طبیعی. در اجرای این نمایش با ایده‌های تازه خودم، بازیگران، طراحان و عوامل گروه، تغییرات جزئی اعمال شد و تصویرهایی به کار اضافه شد.

تا پیش از بازبینی نمایش نود درصد در اجرا به متن اثر وفادار بودیم اما متاسفانه سانحه‌ای برای یکی از بازیگران نمایش یعنی خانم سروناز نانکلی پیش آمد که مجبور به تغییراتی در پایان نمایش شدیم. نمایش «ستاره‌شناس» هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و احمد ساعتچیان، سهیلا صالحی و غزاله رشیدی بازیگران این اثر هستند.

7