بفرمایید باغ!

چای بار / قیطریه

13 (1)

چای‌بار تو محدوده‌ اندرزگو و تو انجمن خوشنویسان قرار داره که هم یه فضای داخلی داره و هم یه فضای باز داره. فضای باز کافه در واقع همون محوطه‌ انجمنه و با کلی دار و درخت و سبزه که حیاط باصفایی برای مشتری‌هاش فراهم کرده. میز و صندلی‌های فضای خارجی فلزی‌ هستن و روی صندلی‌ها و پشتشون کوسن گذاشته شده و بعضی از میز‌ها کنار یه جوی (همون جوب) کوچیک آب قرار دارن که خب خیلی باحال و با صفا می‌کنه حال اونجا رو. اگرچه فضای داخلی کافه تو عمارتی با معماری قدیمی است و محیط خوبی داره، اما انتخاب همه فضای بازه و صف‌های طولانی درست می‌شه و مشتری‌ها تو باغ راه می‌رن و منتظر می‌مونن نوبت‌شون بشه. نمای بیرونی عمارت از آجر و کاشی درست شده که حال بیرون رو دو چندان می‌کنه؛ آدم می‌نشینه دلش باز می‌شه. فضای باز تو روزهای بارونی قابلیت استفاده نداره چون هیچ سیستم سقف متحرک و اینا نداره. اما روزهای آفتابی با استفاده از سایه‌بون محیط خوبی درست می‌شه. این کافه شربت‌، ساندویچ‌، چای و قهوه‌های خوبی داره و همین‌طور صبحانه‌هایی مثل املت و نیمرو داره و تا جایی که من می‌دونم ملت اینجا واسه صبحانه و براتچ می‌رن.

چای رو تو قوری خوشگل و نقلی می‌آرن و با استکان کمرباریک سرو می‌کنن. تو چندین باری هم که به چای‌بار سر زدم، رفتار مناسبی از پرسنل کافه دیدم. این کافه برای قرارهای دوستانه و خانوادگی، چه دونفره و چه چندین نفره مناسبه. منو تنوع آن‌چنان بالایی نداره. از نظر طعم هم تقریبا مثل بقیه جاهاست و در واقع مخلص کلام محیط قشنگ و پرسنل خوبی داره. فضای خوب داریم تا فضای خوب! بعضی جاها دیزاین می‌کنن کافه رو، بعضی جاها محیطی مثل اینجا دارن که از ابتدا پتانسیل داشته که این هم هنر کافه نیست و اونجا از قدیم زیبا بوده. نکات مثبت و منفی اینجا رو بخوام براتون لیست کنم می‌گم که مثبت: داخل باغ هستن و محیط سرسبز و قشنگی داره (انجمن خوشنویسان اونجاست و گالری‌های هنری هم اونجا برگزار می‌شه گاهی) بعدش خیلی دیدم که برای تولدهای کوچیک دو نفره میان اونجا و رفتار پرسنل قابل قبوله و در انتها هم فضای باز داره و هم فضای داخلی و اما نکات منفی‌اش: قیمت‌ها بسیار بالاست و جای پارکش افتضاحه و چیز میزاش خیلی خوشمزه نیست.

ما هشت نفر رفته بودیم و تقریبا کل منوی صبحانه رو سفارش دادیم و البته بگم که یک ساعت و نیمی هم منتظر بودیم تو باغ بهمون میز برسه (میزبان براش مهم بود این‌که بیرون بخوریم). شاید باورتون نشه اون همه پول دادیم برای اون چرت و پرت‌ها و دست آخر تنها چیز جالبش همون صبحانه ایرونی بود! سوسیس تخم مرغ من که کاملا غم‌انگیز بود! یاد املت علی آقا تو تقاطع ولیعصر و بهشتی افتادم و چشمام پر شد!

 

 

بفرمایید نبات!

رستوران گیاهی پیور- آ اس پ

یکی از این رستوران‌های گیاهی جینگیل‌است که هم غذای خوشمزه می‌ده و هم فضاش جالبه. تو دکوراسیون، مبلمان، ظروف سرو غذا و در کل مجموعه از عنصر گل و طرح‌های شاد استفاده شده. چهارشنبه‌ها موسیقی زنده‌دارن و منوی صبحانه هم دارن که مخصوص پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌هاست و شروع کارش هم از ساعت ۱۰ صبحه. کرم سوپ پیور، ته‌چین بادمجان، لازانیای اسفناج و اینا رو تو منوش دیدم یادم مونده اما نخوردم هیچ کدوم رو. ویژگی مثبت اینجا از نظر من اینه که کارکنان بی‌نهایت حرفه‌ای دارن و به‌طور کامل منو را توضیح می‌دن تا بتونیم غذای خوبی رو انتخاب کنیم. سفارش‌مون بشقاب ترکیبی بود که شامل حمص که غذای عربی لبنانی محسوب می‌شه  (با نخود درست می‌شه و معرف حضور دوستان هست که تز محبوب‌ها و معروف‌های گیاه‌خوارهاست که عاشق گوشت‌خوار هم کم نداره) بود و اسپیرینگ رول که آسیایی محسوب می‌شه یه جورایی.

تو بشقاب سبزیجات متنوعی هم بود مثل گل‌کلم که سرخ شده بود و همراه با سس تای برامون سرو شد؛ کنارش یه مدل پیراشکی طور بود با پنیر و فلفل و سالاد تبوله. خلاصه کنم که جذاب بود ترکیب‌ها در ظاهر و در طعم هم بد نبودن. ما اینجا خیلی نشستیم و جز ما هم فقط یک گروه دیگه بودن، آنقدر حرف زدیم‌ و مسخره‌بازی درآوردیم که دیگه فکر نکنم رومون بشه بازم بریم اونجا! آخه یکی از دوستام یه یک ساعتی لال بازی می‌کرد جای حرف زدن و کلی باعث جلب توجه و خنده شد. چایی هم خوردیم که خب چایی بود دیگه. کلید گرفتم رفتم دستشویی که دستمال نداشت و خیلی مرتب نبود و مسوولان آ اس پ بهش رسیدگی کنن. راستی می‌دونید که آ اس اپ مقر گربه‌های دنیاست؟ آنقدر گربه هست که گاهی فکر می‌کنی اینجا مال اوناست و ما‌ها بلانسبت دور از جون شما بزرگوارا در کسوت گربه‌ هستیم! آخه یه بار به یه گربه که داشت خودشو می‌چسبوند تشر زدیم یک عده جوری شاکی شدن که از گربه عذرخواهی کردیم!

 

اینجا خارجه؟

 آدرس فود هال / فرشته

13 (2)

آدرس فود هال، یکی دیگه از مجتمع‌های تجاری تازه افتتاح شده رویال آدرسه که اختصارا بهش می‌گن آدرس هال. این مجتمع که تو خیابان فرشته است تو مدت زمان کوتاهی توانسته طرفدارهای زیادی واسه خودش پیدا کنه که خب بازم این دلیل داره. خود این مجتمع بیشتر به خاطر فود هال معروف شده و یکی از طراحی‌های جوان‌پسند و امروزی رو داره که معماری فوق‌العاده و پر از ایده‌های زیباست که قطعا توجه هر بیننده‌ای رو به خودش جلب می‌کنه. یعنی بار اولی که می‌ری آدرس هال، همش حواست به در و دیواره اونجاست و نه غذا رو خوب می‌بینی و نه طرف مقابلت رو! از همون موقع ورود به پارکینگ مجتمع متوجه طراحی مدرن و یه مقدار راک اند رولی می‌شید، طبقات رنگارنگ پارکینگ و نگهبان‌های فراوون و خوش‌تیپ! همه با زبان بی زبانی می‌گن سلام خوش اومدید اینجا یه جای خاصه! وقتی وارد فود هال می‌شی می‌بینی که قسمت‌های مختلف برای سفارش داره که خودش از جمله دلایل موفقیت این مجموعه است، کیفیت بالای غذا، تنوع، نوآوری تو غذاها و....

شما می‌توید از قسمت‌های مختلف مثل کافه، برگر، ساندویچ‌ها، پیتزا و غذای ایرانی سفارش بدی و واسه هر سلیقه‌ای اینجا غذا هست. آماده شدن غذا رو‌ هم با به صدا درآموردن زنگ پیجر اطلاع می‌دن و برای تحویل باید برید لب کانتر و سینی غذاتون رو بگیرید و باز بیاید سر میزهاتون؛ وای یادم می‌آد هم حس خوبی بهم می‌ده، حتما یه سر بزنید که به یه‌بار رفتن حتما می‌ارزه. طراحی‌اش الهام گرفته از جنگله؛ شاخ و برگ درختا تو ترازهای مختلف باعث شده علاوه بر ایجاد سطوح برای جانمایی میزها، مسیرهایی برای رفت و آمد و اتصال برگ‌ها که محل اصلی استقرار مشتری‌هاست به صورت یک شبکه مویرگی دربیاد. می‌گن آدرس فودهال جایزه بهترین معماری اینا هم برده تو خارج که به تحقیق نمی‌دونم، اما چند جا شنیدم. در کل دیزاینش قشنگه و محیط بزرگی داره، بیرون هم می‌تونید بشینید تو فضای باز و اینا. و خب فود هال وقتی دسته جمعی می‌خواید برید جایی مثل یک فودکورت خوب، دستتون رو باز می‌ذاره برای انتخاب‌های متفاوت.

غذاهاش چه برنجی و چه پیتزا و پاستا و نوشیدنی خوشمزه است ولی قیمت هم بالاست و مقداری هم حجم غذاشون  کمه. غذاهاش کاملا برای یک نفر مناسبه و برخلاف خیلی جاها خیلی زیاد نیست مقدارش.  خیلی اروپایی و مدرنه حتی نوشته‌ها و فونت‌ها باعث می‌شه آدم فکر کنه خارجه! محیط در کل خوب و تمیزه. من برگر خوردم و سیب زمینی متوسط رو به خوب بود طوری نبود که خاص باشه! طعم معمولی‌ای که خوب سرو شد و‌ در محیطی خوب، خوب‌تر از واقعیت در ذهن تداعی شد. جمع‌بندی‌ام اینه، اینجا جای باحالیه برای گذراندن زمان و قرارهای دوستانه، حتما هرکی تهرانه خوبه یه بار اینجا رو بره؛ بیشتر فضاش مناسب زیر چهل ساله‌هاست.

 

 

ماشین سیار

کافه مافیا/ اندرزگو

13 (3)

کافه سیار تو ایران به ماشین‌های ونی می‌گن که به یک یا چندتا دستگاه قهوه‌ساز مجهز هستن و انواع قهوه و شیرینی دارن تو منو و این‌ طوری مثل کافه‌ها به مشتری‌هاشون رسیدگی می‌کنن. حالا ولی الان دیگه فقط کافه سیار نداریم، کلی فست‌فودی سیار هم راه افتاده و بالاخره مثل همه کافه‌های ایران که کلی توش غذا سرو می‌شه اینجا هم همین‌طوره وکلا کافه سیارا همه غذا هم می‌دن. قدیما آنقدر باب نبود کافه سیار، ولی الان زیاده و کلی هم با استقبال مردم مواجه شدن که حالا دلیلش رو بهتون می‌گم. اولا که سر راهه و خیلی سریع و بی‌تکلف و گاهی ارزون! می‌شه چیزی خورد و رفت، مورد بعدی اینه که عموما این کافه سیارها وقتی همه جا بسته هستن (تو تهران و سایر شهرها رستورانا دیگه نهایتا ساعت دوازده کرکره‌هاشون پایینه) این کافه سیارها باز هستن و سرویس می‌دن و می‌شینی کنار خیابون و چیزی می‌خوری و ایام می‌گذرونی.

خب حالا برسیم به کافه مافیای دل‌پذیر؛ ما بعد از بازی تنیس تو طرف‌های دیباجی دنبال این بودیم که چیزی بخوریم که نه خیلی سنگین باشه و نه خیلی سبک که دیگه معده متوجه حضورش نشه! یکی از بچه‌ها اینجا رو پیشنهاد کرد و اومدیم و نشستیم و سفارش دادیم. سفارش ما برگر ویژه و سیب زمینی بود که گفته بودیم از وسط نصف کنه که ریا نشه حالا! و‌ خب، نسبتا طول کشید تحویل بدن و با همون قرتی‌بازی‌های کافه‌های غیرسیار همراه بود و خلاصه جدی و پرطمطراق بود! صندلی و میز داشت کنارش و خب این خودش یک امکانه! بعضی جاها رو جدول‌ کنار جوب می‌شینیم می‌خوریم و خب یکی از دلایل قیمت بالای اینجا هم با این تفاسیر داشتن میز و صندلی تعبیر می‌شه. بگذریم روده درازی نکنم، تا حالا نرفتید کافه سیار؟ خب دیگه بحثی نیست لازمه برید حتما یکبار و‌ تجربه کنید. رفتید قبلا؟ اینجا هم خوبه یادتون باشه.