با این حال طی هفته جاری با انتشار آمار تولید تیرماه از سوی انجمن تولید‌کنندگان خودرو، وضعیت خودروسازان خصوصی نیز مشخص شد. بخش خودروسازی خصوصی کشور که با پشت سر گذاشتن تحریم‌های اولیه هسته‌ای، بر تولید محصولات چینی تمرکز کرد با انتشار آمار تیرماه مشخص شد که حال و روز خوبی ندارد. بنا بر آماری که وزارت صمت در اختیار انجمن خودروسازان ایران گذاشته، تیراژ خودروسازان خصوصی کشور طی چهار ماه ابتدایی امسال حتی به ۱۰ هزار دستگاه نیز نرسیده است. طبق این آمار، خصوصی‌ها در مقایسه با چهار ماه سال گذشته بیش از ۸۱ درصد افت تولید داشته‌اند. هر چند تولید محصولات چینی در دو شرکت خودروساز بزرگ کشور نیز وضعیت خوبی ندارد و در برخی محصولات با افت تیراژ همراه است، اما این افت در خودروسازهای خصوصی، موجودیت این شرکت‌ها را تهدید کرده است. شرکت‌هایی که از آنها به نام خودروسازان خصوصی یاد می‌شود سال‌ها به تولید محصولاتی با برندهای ژاپنی، کره‌ای و حتی اروپایی مشغول بودند این در شرایطی است که برندهای مذکور همراه با اعمال تحریم‌های اولیه هسته‌ای مجبور به ترک ایران شدند. با این اوصاف شرکت‌های خصوصی به سراغ تولید‌کنندگان چینی رفتند که از قضا به دلیل قیمت مناسب، آپشن‌های زیاد و همچنین ظاهری موجه با استقبال مشتری ایرانی روبه‌رو شد.

از سوی دیگر خودروساز چینی سختگیری تولید‌کننده اروپایی، کره‌ای و ژاپنی را نداشت و همین امر دست خصوصی‌ها را برای تولید بی دردسر باز گذاشت. به این ترتیب هر چند شرکت‌های خصوصی به‌خصوص در پسابرجام با چینی‌ها اوج گرفتند اما در تحریم‌های ثانویه هسته‌ای و کاهش فعالیت این شرکت‌ها به واسطه فشار ایالات متحده آمریکا به سرعت زمینه سقوط آنها فراهم شد. بنا به روایتی خصوصی‌ها در حال حاضر هم از نبود قطعه برای ادامه تولید محصولات خود تحت فشار هستند و هم مشکلات نقدینگی آنها را مجبور به تعدیل نیرو کرده است. در این بین اما در هفته جاری مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت خودروساز خصوصی کشور یعنی کرمان موتور عنوان کرده که اگر حمایت‌های لازم از این شرکت صورت نگیرد و نقدینگی به این شرکت تزریق نشود، این خودروساز بخش خصوصی تا آبان امسال تعطیل خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز تاکید کرده که خودروسازی استان کرمان به دلیل مشکلات ارزی و تحریمی نیروهای خود را تعدیل کرده است. در مجموع شرایط بخش خصوصی صنعت خودرو به شکلی است که برخی شرکت‌ها با توقف کامل تولید مواجه و عملا تعطیل هستند و برخی دیگر نیز در وضعی نیمه تعطیل به سر می‌برند. هر چند بخش خصوصی سهم زیادی از بازار خودرو کشور ندارد اما طی چهار سال گذشته همراه با شرکای چینی و بعضا کره‌ای و ژاپنی بسترهای محکمی برای تقویت این بخش از خودروسازی شکل گرفته بود که متاسفانه هم‌اکنون این بستر‌ها در حال از بین رفتن است.