به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، این تغییر که نشات گرفته از انتخاب ترافیکی جدید شهروندان یعنی «دوچرخه» به جای «خودرو» یا «اتوبوس» یا حتی «مترو» است، در مناطق جنوبی شهر بیشتر و در مناطق مرکزی نیز تا حدودی صورت عینی پیدا کرده و محسوس شده است. انتخاب یک وسیله نقلیه پاک و غیرموتوری برای آمد و شد در برخی شهرهای ایران همچون اصفهان از دیرباز به شکل یک سنت جای خود را در رفتار ترافیکی شهروندان باز کرده و همچنان هم مرسوم است، اما در پایتخت دوچرخه تا چندی پیش صرفا با مقصود تفریحی استفاده می‌شد و هیچ‌یک از شهروندان کارکرد حمل و نقل شهری برای آن متصور نبودند. اما با معطوف شدن برنامه‌های مدیریت شهری به ترویج دوچرخه‌سواری رفته‌رفته بر تعداد شهروندانی که برای سفرهای زیر ۵ کیلومتر خود دوچرخه را انتخاب می‌کنند، افزوده شده است.

این سفرها عمدتا با هدف شغلی انجام می‌شود و در مناطق نیمه جنوبی و همین‌طور چهار منطقه مرکزی شهر اغلب بین مبدأ خانه تا مقصد محل کار صورت می‌گیرد. گزارش مدیریت شهری تهران حاکی از این است که در حال حاضر میزان استفاده از دوچرخه در مناطق ۲۰، ۱۵، ۱۶ و منطقه ۸ در شرق تهران نسبت به مناطق دیگر بیشتر است. البته در مناطق مرکزی شهر شامل ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲ نیز به دلیل حضور استارت‌آپ‌های عرضه‌کننده دوچرخه اشتراکی، بخشی از سفرهای کوتاه درون‌شهری اکنون با دوچرخه انجام می‌شود. علت اقبال بیشتر به این ناوگان پاک در نیمه جنوبی تهران را از یکسو می‌توان به شیب کم در این مناطق نسبت داد و از سوی دیگر سفر با دوچرخه از گذشته نیز در این مناطق رایج بوده است. افزون بر این سفرهای کوتاه شهری در مناطق جنوبی رایج‌تر است و بسیاری از سفرهای کاری در محدوده همان منطقه شهری انجام می‌شود؛ در نتیجه دوچرخه گزینه مناسبی برای این قبیل جابه‌جایی‌ها به شمار می‌آید.

هدف‌گذاری شهرداری تهران این است که تا سال ۱۴۰۱ در مجموع ۵/ ۱ درصد از سفرهای درون‌شهری با استفاده از دوچرخه انجام شود و برای تحقق این هدف برنامه‌های ترویجی خود را در نیمه دوم سال معطوف دانشجویان و دانش‌آموزان خواهد کرد تا آنها نیز تمام یا بخشی از سفر تحصیلی خود را با دوچرخه انجام دهند. هر چند به‌نظر می‌رسد موفقیت در این برنامه‌ها بستگی زیادی به تامین زیرساخت‌ها دارد. طبعا مادامی که پارکینگ دوچرخه در فضاهای تحصیلی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها پیش‌بینی نشود، نمی‌توان از دانشجویان و دانش‌آموزان انتظار زیادی برای جایگزین کردن دوچرخه به جای انواع حمل و نقل موتوری داشت. هرچند شهرداری تهران برنامه تجهیز محوطه بیرونی ایستگاه‌های مترو به پارکینگ دوچرخه را کلید زده است، اما به‌نظر می‌رسد تسری این برنامه به فضاهای آموزشی نیز امری ضروری است.