نگاه بازار جهان به آی‌فون‌های نو

  آی‌فون ۱۱

از آی‌فون ۱۱ پرو و آی‌فون ۱۱ پرو مکس می‌توان به‌عنوان نسخه‌های جایگزین آی‌فون XS و آی‌فون XS مکس یاد کرد. البته در ظاهر تغییر چندانی میان این دو نسل مشاهده نمی‌شود و اغلب به‌روزرسانی‌ها مربوط به ارتقای عملکرد پردازنده اصلی و دوربین اصلی است. نسل جدید گوشی‌های آی‌فون از قاب پشتی مات و رنگ‌بندی جدید سبز، خاکستری روشن، نقره‌ای و طلایی بهره می‌برند. شرکت سازنده در توسعه آی‌فون ۱۱ پرو و آی‌فون ۱۱ پرو مکس از صفحه نمایش OLED جدید استفاده کرده که حتی از ۱۲۰۰ نیت روشن‌تر، نسبت کنتراست ۲ میلیون به یک بهره می‌برد و ۱۵ درصد از قدرت بیشتری برخوردار است. اپل این پنل را Super Retina XDR نامیده و مدعی است با مقاوم‌ترین شیشه موجود در صنعت گوشی هوشمند محافظت شده است.دقیقا مانند آی‌فون ۱۱، مدل‌های جدید آی‌فون ۱۱ پرو و آی‌فون ۱۱ پرو مکس دارای تراشه A۱۳ Bionic هستند که شرکت سازنده از آن به‌عنوان سریع‌ترین پردازنده و GPU به کار رفته در یک گوشی هوشمند یاد می‌کند. اپل همچنین مدعی است که این تراشه بهترین پلت‌فرم یادگیری ماشین در میان تمام گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

در بخش نمایشگر و تراشه مرکزی، عمر شارژ باتری آی‌فون ۱۱ پرو نسبت به باتری استفاده شده در آی‌فون XS سال گذشته، دست‌کم ۴ ساعت افزایش پیدا کرده است. این مقدار افزایش در عمر شارژ باتری آی‌فون ۱۱ پرو مکس نسبت به باتری آی‌فون XS مکس ۵ ساعت عنوان شده است.گوشی‌های پرچمدار جدید اپل در قاب پشتی میزبان ماژول مربعی‌شکل غیرمتعارف دوربین سه‌گانه هستند. در کنار سنسورهای زاویه باز و تله فتو، اکنون از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با زاویه پوشش ۱۲۰ درجه‌ای استفاده شده است.در کنار ارتقای سخت‌افزار، اپل رابط کاربری نرم‌افزار دوربین گوشی‌های جدید را هم ارتقا داده و سرانجام شاهد تعبیه ویژگی Night mode هستیم که به‌صورت هوشمند وضوح و روشنایی تصاویر ثبت‌شده را در محیط‌های تاریک افزایش می‌دهد. اپل در مراسم امشب همچنین یک ویژگی عکاسی محاسباتی جدید به نام«Deep Fusion» را به نمایش گذاشت که شامل ادغام چهار تصویر کوتاه، چهار تصویر ثانویه و یک تصویر long exposure است.

به لطف تراشه A۱۳، از فناوری یادگیری ماشین برای ترکیب این تصاویر در یک تصویر نهایی استفاده می‌شود که دارای بیشترین جزئیات و کمترین نویز خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که ویژگی مذکور در ابتدای عرضه در گوشی‌های آی‌فون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس فعال نخواهد بود. گوشی‌های آی‌فون ۱۱ پرو و آی‌فون ۱۱ پرو مکس به ترتیب با قیمت ۹۹۹ و ۱۱۹۹ دلار از ۲۸ شهریور به‌طور رسمی راهی بازار خواهند شد.

 گلکسی اس ۱۱ سامسونگ

با وجود اینکه زمان زیادی تا رونمایی خانواده گلکسی ۱۱ باقی نمانده اما ویژگی‌هایی از این موبایل به بیرون درز کرده است. رنگ‌بندی خانواده گلکسی اس ۱۰ شامل سفید منشوری (Prism White)، مشکی منشوری، سبز منشوری، آبی منشوری، زرد قناری و صورتی فلامینگو می‌شد. مدل‌های گلکسی نوت ۱۰ اما در یک نسخه رنگارنگ جذاب، موسوم به Aura Glow (تصویر بالا) و رنگ‌های آشنای سفید هاله‌ای (Aura White)، مشکی هاله‌ای، آبی هاله‌ای، صورتی هاله‌ای و قرمز هاله‌ای روانه بازار شدند.

علاوه بر رنگ‌های متنوع، گزارش‌ها به عرضه نسخه‌های زیادی از این پرچمداران با ظرفیت حافظه متفاوت نیز اشاره دارند. برخلاف گلکسی نوت ۱۰ که با حداقل ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی عرضه شد؛ اینجا احتمالا آپشن ۱۲۸ گیگ هم با قیمت پایین‌تر موجود خواهد بود. اما مشتریانی که فضای ذخیره‌سازی بیشتری می‌خواهند، می‌توانند به خرید نسخه‌های ۲۵۶GB و ۵۱۲GB یا حتی یک ترابایتی فکر کنند.سامسونگ قصد ارائه نسخه‌های ۱۲۸ گیگ و یک ترابایتی گلکسی نوت ۱۰ را هم داشت؛ اما در لحظات آخر منصرف شد. بنابراین تکرار همین سناریو برای پرچمداران بعدی نیز غیرممکن نیست.

درباره حافظه رم فعلا اطلاعات چندانی وجود ندارد؛ ولی به‌نظر می‌رسد نسبت به خانواده گلکسی S۱۰ شاهد افزایش ظرفیت باشیم. این یعنی نسخه پایه گلکسی S۱۱e می‌تواند رم ۸ گیگابایتی داشته باشد و مدل‌های S۱۱ و +S۱۱ حداقل به ۱۲ گیگ رم تجهیز می‌شوند.معمولا کمپانی کره‌ای، پرچمداران سری S را پیش از رویداد MWC معرفی می‌کند که امسال از روز پنجم اسفند ماه (۲۴ فوریه) در بارسلونا برگزار می‌شود. در صورت تداوم این روند، می‌توانیم انتظار رونمایی از خانواده سامسونگ گلکسی اس ۱۱ را در حدفاصل ۱۹ تا ۲۳ فوریه داشته باشیم.احتمالا امکان پیش‌خرید گلکسی اس ۱۱ پلاس، S۱۱ و S۱۱e بلافاصله وجود خواهد داشت و این گوشی‌های هوشمند از تاریخ ۱۷ اسفند (۷ مارس) عرضه خواهند شد. برای سه عضو این خانواده، به ترتیب قیمت پایه ۱۰۰۰ دلار، ۹۰۰ دلار و ۷۵۰ دلار قابل انتظار است.