به گزارش «دنیای اقتصاد» برابر اطلاعات اولیه به‌دست آمده از نسخه بازنگری شده طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک، علاوه‌بر هفت خط درون‌شهری متروی تهران که بخشی از آن تکمیل شده و بخشی در حال تکمیل است، چهار خط جدید مترو طراحی شده تا استخوان‌بندی شبکه حمل‌و‌نقل سریع‌السیر ریلی پایتخت برای پوشش سفرهای درون‌شهری در تمام نقاط شهر، تکمیل شود.

به اعتقاد کارشناسان ترافیک، مترو استخوان‌بندی اصلی شبکه حمل‌و‌نقل کلانشهرها را می‌سازد و خطوط دیگر ناوگان حمل‌و‌نقلی همچون اتوبوس و قطار سبک شهری باید به شکل مویرگی در سطح محله‌ای و منطقه‌ای به شکل نظام‌مند طراحی و پیش‌بینی شود تا نیاز به سفرهای با مسافت کمتر را به وسیله این خطوط پوشش داد.

 به این ترتیب مشاور بازنگری طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر تهران با طراحی خطوط هشت تا ۱۱ برای شبکه متروی پایتخت اولا نیاز منطقه ۲۲ که پیش از این فاقد ایستگاه مترو بود را برطرف کرده و علاوه‌بر آن تمام نقاطی از شمال، شرق، غرب، جنوب غرب و جنوب شرق تهران را که با فقر ایستگاه مترو روبه‌رو بودند، پوشش داده است. البته باید دید این نسخه به همان شکل پیشنهادی مشاور به تصویب شورای‌عالی ترافیک خواهد رسید یا با تغییراتی از سوی این شورا روبه‌رو می‌شود.

افق تحقق اهداف نسخه بازنگری شده طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران سال ۱۴۲۰ تعیین شده است. نکته قابل‌توجه این است که در نسخه پیشین این طرح که برای افق ۱۴۰۹ طراحی شده بود، پوشش ۳۰ درصد از سفرهای درون‌شهری تهران با مترو هدف‌گذاری شده بود که تحقق آن با توجه به پیشرفت لاک‌پشتی مترو غیرممکن به‌نظر می‌رسد. اکنون در نسخه بازنگری شده این‌طور برنامه‌ریزی شده که این هدف تا سال ۱۴۲۰ محقق شود. به‌نظر می‌رسد برنامه‌ریزان و مشاوران این طرح در دوره گذشته هدف‌گذاری دقیقی متناسب با بضاعت مالی مدیریت شهری و میزان جذب کمک‌های دولتی در آن مقطع زمانی نداشته و صرفا یک نقطه ایده‌آل فرضی را به‌عنوان هدف برنامه تنظیم کرده بودند. اما در این دوره از تجربه دوره گذشته بهره جسته و تلاش کرده‌اند هدف‌گذاری دقیق‌تری برای برنامه بازنگری توسعه مترو انجام دهند.

در حال حاضر روزانه بین ۱۹ تا ۲۰ میلیون سفر درون‌شهری در پایتخت انجام می‌شود که فقط ۱۰ درصد از این رقم توسط مترو پوشش داده می‌شود. این در حالی است که در صورت تامین واگن کافی برای خطوط در حال بهره‌برداری، همین حالا می‌توان سهم مترو را از پوشش سفرهای روزانه تهرانی‌ها، به ۱۴ درصد افزایش داد. بنابراین تحقق هدف افق ۱۴۲۰ در صورت تامین واگن کافی و تکمیل خطوط چهارگانه جدید مترو، دست یافتنی است.