کرمان، شهری که باید دید

 موزه هنرهای معاصر  

سال ۱۲۹۵ هجری حاج‌اکبر صنعتی‌زاده پرورشگاهی را در فضایی ۴۵ هزار هکتاری در کرمان افتتاح کرد. ۳۰ سال بعد نمایشگاه استاد صنعتی‌زاده در همین محل برگزار شد که آغاز فعالیت‌های فرهنگی این موزه بود و در ادامه یک دهه بعدتر یکی از کتابخانه‌های شهر کرمان با نزدیک به ۱۶ هزار عنوان کتاب به این مجموعه اضافه و در سال ۱۳۵۶ این محل به موزه‌ای تبدیل شد که این روزها پس از موزه هنرهای معاصر تهران به‌عنوان دومین موزه تجسمی ایران از آن نام می‌برند. در این موزه آثار هنرمندان بزرگی مانند علی‌اکبر صنعتی‌زاده‌، پرویز تناولی‌، کمال‌الملک و علی‌اکبر یاسمی ‌در کنار تام فیلیپس،‌ واسیلی کاندینسکی‌ و آگوست رودن قرار دارد. موزه هنرهای معاصر در خیابان شریعتی حد فاصل میدان باغ ملی و چهارراه طهماسب‌آباد واقع شده است.

خانه هرندی،‌ موزه باستان شناسی و موسیقی کرمان

خانه هرندی در سال ۱۲۵۲ و در دوره قاجارخارج از حصار کرمان ساخته شد.‌ این روزها این خانه،‌ موزه‌ای در مرکز شهر کرمان است. موزه دو بخش دارد،‌ طبقه پایین موزه ساز است و در آن انواع سازهای ایرانی مانند عود،‌ سه‌تار،‌ تنبک،‌ کمانچه،‌ تنبور،‌ نی،‌ کوزک بم،‌ بربط،‌ کاسوره و... قرار دارد و طبقه دوم به اشیای تاریخی اختصاص پیدا کرده است. عمده این اشیا در کاوش‌های باستان‌شناسی در حوزه‌های هلیل‌رود‌(جیرفت) و شهداد به‌دست آمده‌اند و از این‌روست که شاهد غرفه‌های جازموریان و جیرفت هستیم. یکی از نکات جالب در موزه ساز راه‌اندازی یک سیستم صوتی است،‌ به این ترتیب که می‌توانید با دیدن هر ساز،‌ به نوای آن هم گوش دهید. این باغ موزه در خیابان بهشتی، ایستگاه طهماسب‌آباد، نرسیده به خیابان فردوسی قرار دارد.

 آتشکده

در خیابان برزو آمیغی کرمان در باغی بزرگ آتشکده‌ای قرار گرفته که در این سال‌ها به یکی از جاذبه‌های اصلی برای گردشگران تبدیل شده است. روی سر در آتشکده جمله «اندیشه نیک،‌ گفتار نیک و کردار نیک» نقش بسته است و بنای آن توسط جمشید خدارحم نرسی‌آبادی که از تاجران زرتشتی مقیم بمبئی بود خریداری شده است تا مسافران زرتشتی در سفرشان به این شهر بتوانند محلی برای عبادت داشته باشند. در این آتشکده علاوه بر اجرای مراسم‌های مذهبی،‌ موزه‌ای قرار دارد که برای گردشگران باز است.

سوغات و صنایع‌دستی

سوغات کرمان انواع و اقسام شیرینی‌ها مانند کلمپه و کماج است، در کنار آن زیره،‌ خرما و پسته این استان معروفند. قاووت یا قُوَّتو از دیگر سوغات‌های این شهر است که در طعم‌های مختلف در مغازه‌های بازار و سایر مغازه‌های سوغات‌فروشی یافت می‌شود. اگر قصد خرید صنایع‌دستی دارید،‌ پته‌دوزی در اندازه‌های مختلف در کنار ظرف‌های مسی را می‌توانید تهیه کنید.

پیشنهادها

• شهر کرمان به اندازه‌ای جاذبه دارد که برای دیدن آنها باید چند روز زمان بگذارید، اما مشکلی که در همه سفرها برای گردشگران وجود دارد،‌ زمان‌بندی محدود برای سفر است و همین موضوع باعث می‌شود تعدادی از جاذبه‌ها از قلم بیفتد. بنابراین برای صرفه‌جویی در زمان برای اقامت روی گزینه‌هایی تمرکز کنید که در مرکز شهر قرار دارند. ‌هاستل خرم که عموما پذیرای میهمانان خارجی است یکی از این اقامتگاه‌ها با قیمت مناسب و معماری قاجاری است. اگر تعدادتان بالای ۱۵ یا ۲۰ نفر است، دو ماهی پیش از سفر تماس بگیرید و محل را رزرو کنید تا بتوانید در طول اقامت‌تان در کرمان در یک عمارت قاجاری ساکن شوید و آن را به تمامی‌در اختیار داشته باشید. این‌هاستل در نزدیکی بافت قدیمی‌قرار دارد و به موزه‌ها و بازار بسیار نزدیک است.

• موزه هنرهای معاصر کرمان دارای فضای باز و فروشگاه صنایع‌دستی در ورودیه آن است،‌ بنابراین اگر همسفران‌تان از اینکه شما زمان زیادی که برای دیدن هر تابلو می‌گذارید ناراضی بودند،‌ آنها را تشویق کنید که قدمی‌در محوطه باز موزه زده یا از فروشگاه صنایع‌دستی موزه خرید کنند. در این فروشگاه گاه قیمت‌ها از بازار کرمان نیز پایین‌تر است و علاوه بر آن در آنجا می‌توان انواع مگنت از جاذبه‌های کرمان و سایر اقلامی‌را دید که در بازار مشابه آنها وجود ندارد.

• ورودی حمام گنجعلی‌خان به ورودی بازار نزدیک است‌، بنابراین وقتی از خروجی بیرون بیایید، می‌توانید با یک چرخ کوتاه بار دیگر خودتان را به انواع و اقسام مغازه‌های مس‌فروشی یا خوراکی‌های محلی مانند اقسام قوتو مهمان کنید.

• در کرمان آتشکده دیگری هم وجود دارد که در مسافتی بسیار دورتر از آتشکده خیابان برزو آمیغی واقع شده است. اگر قصد گرفتن تاکسی دارید حتما با نام خیابان محل را پیدا کنید.

• غذاهای کرمانی تنوع زیادی دارند،‌ رستوران کیخسرو از جمله رستوران‌هایی است که در آن این غذاها مانند خورشت بزقورمه و.. را می‌توانید امتحان کنید. رستوران بهار از دیگر رستوران‌های معروف کرمان است که در نزدیکی آرامگاه مشتاق علیشاه قرار دارد. در این رستوران تنها چند مدل غذا مانند خورشت قورمه‌سبزی،‌ چلوگوشت،‌ خورشت قیمه و فسنجان عرضه می‌شود و فضای آن مشابه سایر رستوران‌ها حتی با امکانات حداقلی است،‌ اما بالا بودن کیفیت غذا در این رستوران باعث شده زمان ناهار همواره صفی طولانی جلوی آن تشکیل شود. پیش یا پس از صرف غذا می‌توانید از آرامگاه مشتاق علیشاه از چهره‌های شاخص عرفان و شعر و ادب فارسی دیدن کنید. او کسی است که سیم چهارم را به سه تار اضافه کرده و از این روست که این سیم را سیم مشتاق می‌نامند.