من یک مهندس ژئوماتیک هستم و به همین دلیل علاقه زیادی به تحقیق در حوزه‌های این علم دارم. در زمستان ۹۷ به این فکر افتادم که چطور می‌توانم با کمک علوم ژئوماتیک از تعداد روزهای ناسالم کیفیت هوای تهران کم کنم. با بررسی تصاویر ماهواره‌ای تهران طی ۴ سال و آنالیزهای صورت‌گرفته توسط شاخص‌های علم سنجش از دور به این نتیجه دست پیدا کردم که نوع پوشش گیاهی نقش بسیاری در کیفیت هوای تهران در زمستان دارد و باید به تناسب به کشت درختان همیشه سبز در تهران در مناطق تعیین‌شده بپردازیم. در فروردین ۹۸ همان‌طور که مردم عزیز چند استان با پدیده سیلاب روبه‌رو بودند تیم تیزنگر با استفاده از فناوری فضایی و آنالیز تصاویر ماهواره‌های اپتیک و راداری، اقدام به تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی سیلاب کردیم و گزارش و هشدارهای لازم را با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته تهیه و با کمک و حمایت سازمان فضایی ایران به استانداری استان‌های مربوطه ارسال شد. همچنین گزارش‌های جامعی را بعد از سیلاب برای برآورد خسارت زمین‌های کشاورزی تهیه کردیم. بعد از سیلاب با حمایت سازمان فضایی ایران استارت‌آپ تیزنگر شکل رسمی به خود گرفت و هسته اصلی آن ایجاد شد. استارت‌آپ تیزنگر در زمینه‌های پایش مخاطرات طبیعی از جمله سیل و آتش‌سوزی، آلودگی هوا، هواشناسی، تهیه مدل ارتفاعی زمین، کنترل فرونشست زمین، تهیه تصاویر و گزارش‌های رسانه‌ای و خبرگزاری، پایش تغییرات پهنه آبی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، کنترل و پایش آلودگی‌های نفتی، پایش و پیش‌بینی آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها، ارائه گزارش‌های فنی به کشاورزان در قالب الگوی مصرف بهینه آب و کود، کنترل تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، کنترل و پایش توسعه شهری، پایش وضعیت پوشش گیاهی جنگلی مراتع و فضای سبز شهری فعالیت می‌کند.

افراد اصلی تیم ما دو نفرهستند، من و همسرم سرکار خانم فریناز تقی‌زاده با توجه به اینکه هر دو در یک رشته تخصصی (مهندسی ژئوماتیک) تحصیل کرده‌ایم. البته درحال‌حاضر دو نفر هستیم و با توجه به ارجاع کار به‌خصوص در هفته‌های اخیر باید با توجه به پیشنهادهای متخصصان دیگر، حتما به نفرات ما اضافه شود.

ماهیت اصلی محصولات ما پژوهشی است و چون در ایران علم و اقتصاد از هم دور هستند شاید این باور وجود داشته باشد که نمی‌توان از کارهای پژوهشی اشتغال‌زایی کرد. اما بالعکس در دنیا یکی از پول سازترین شرکت‌ها همین استارت‌آپ‌های حوزه فناوری فضایی هستند. در مورد تیزنگر باید عرض کنم که ما دولتی نیستیم و کاملا خصوصی کار می‌کنیم، اما  انصافا سازمان فضایی ایران در معرفی و برند کردن ما نقش بسزایی داشته است و شاید همین یکی از بهترین کمک‌های دولت به استارت‌آپ‌ها باشد.متاسفانه بازار این کسب‌وکار به علت عدم شناخت جامع مردم و حتی سازمان‌هایی که در جهت مدیریت صحیح مباحث مربوطه، نیاز مبرم به علم سنجش از راه دور دارند مساعد نیست و به همین دلیل استارت‌آپ تیزنگر با ارائه خدمات رایگان اقدام به جذب کشاورزان برای ارائه خدمات مفید با بهره‌وری بالا در این زمینه کرده است که این کار تاکنون پیامدهای مثبتی برایمان داشته است. عمده خدمات تیزنگر سازمانی یا دولتی است و در اصطلاح ما خدمات B۲G ارائه می‌دهیم. امیدواریم طی مذاکرات و نشست‌های صورت‌گرفته در سازمان فضایی ایران، سازوکار مشخصی برای ارجاع کار سازمانی به استارت‌آپ‌های حوزه فضایی رقم بخورد و عملا این چنین کارهای علمی و تخصصی به بخش‌خصوصی به‌ویژه استارت‌آپ‌های حوزه فضایی واگذار شود.

Ecomotive.ir