والکس یک بازار خرید و فروش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال است که افراد در آن به صورت کاربر به کاربر مانند بازار بورس معامله می‌کنند. در والکس، افراد می‌توانند سفارش با قیمت دلخواه خود را ثبت کنند و آغاز به خرید و فروش کنند.

نکته‌ای که والکس را از صرافی‌های پیشین در حوزه ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند، داشتن امکان ثبت قیمت بیت‌کوین دلخواه کاربران برای ثبت‌سفارش خرید و فروش بیت‌کوین است و به نوعی والکس بازار بورس معاملات ارزهای دیجیتال است. ما پیش از این در بازارهای خارجی، بیت‌کوین معامله می‌کردیم. یکی از دلایل خروج ما از بایننس، تحریم‌ها بود، از طرفی تعدادی افراد با مدارک جعلی در فضاهای مجازی و به خصوص تلگرام اقدام به کلاهبرداری و واریز پول‌های دزدی می‌کردند، همچنین قیمت‌های خرید و فروش صرافی‌ها که خود به تنهایی قیمت ارائه می‌کردند، بسیار بالا یا پایین‌تر از قیمت جهانی بود و برای ما اصلا به صرفه نبود. این مشکلات باعث شد ما به فکر ایجاد یک مرجع امن برای خرید و فروش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ایران بیفتیم.

در خرید و فروش بیت‌کوین، خریدار و فروشنده هر دو باید عضو والکس باشند و باید هر دو طرف حساب کاربری داشته باشند و احراز هویت کامل انجام دهند؛ زیرا یکی از شاخصه‌های اصلی وجود والکس، ایجاد فضایی امن برای خرید و فروش بیت‌کوین است و پیش‌زمینه این کار داشتن سیستم احراز هویت کامل است. در حال حاضر ۹هزار و ۵۰۰ کاربر در والکس ثبت‌نام کرده‌اند و ۵ هزار نفر از آنها احراز هویت کامل انجام داده‌اند و نزدیک به ۳۵۰۰ کاربر فعال در پلت‌فرم والکس در حال فعالیت هستند. چالش‌های ما در این مسیر عدم قانون‌گذاری شفاف در حوزه کریپتوکارنسی است و در حوزه ارزهای دیجیتال متاسفانه هنوز قانونی نداریم؛ تنها یک پیش‌نویس در سال گذشته بانک مرکزی ارائه داد که اجازه معامله به افراد داده شد ولی تمام مسوولیت اعتماد بر دوش کاربر گذاشته شده است. از طرف دیگر بحث احراز هویت نیز وجود دارد؛ زیرا اگر مسائلی مانند ارائه رمز یک‌بار مصرف برای همیشه حل شود، تعداد بسیاری از کلاهبرداری‌ها از بین می‌رود. در حال حاضر فضای کریپتوکارنسی در ایران بسیار مبهم است و بسیاری از افراد در حال سوءاستفاده از این فضا هستند.اگر بتوانیم در وضع قوانین در حوزه ارزهای دیجیتال تعجیل کنیم خواهیم توانست اولا پلت‌فرم‌های معاملاتی مانند والکس را معرفی کنیم که جایگاهی امن برای معاملات ارزهای دیجیتال مردم است و ثانیا می‌توانیم جلوی بسیاری از کلاهبرداری‌هایی را که امروزه در فضای مجازی شاهد آن هستیم بگیریم.

Ecomotive.ir