اوج قدرت آوازخوانی

او در هر محفلی نمی‌خواند، اما گاهی در کوچه و برزن و مراسمی که متعلق به فقیری بود آواز می‌خواند اما گاهی مراسم فلان‌الدوله را به بهانه‌های مختلف ترک می‌کرد. تا کنون از آوازهای استاد فقط یک قطعه همایون در اختیار ما قرار داشت که مورد پسند مخاطب امروزی بوده است اما متاسفانه برخی از دوستان هنرمند کم لطفی‌هایی داشتند و آثار استاد را فالش می‌دانستند این درحالی است که استاد تاج تا ۸۰ سالگی با قوت آواز می‌خواند و آنچه ما از تاج می‌شنیدیم بیشتر ضبط های خصوصی استاد بود که کیفیت مناسبی نداشت.اگر قرار بر اثبات باشد می‌توان گفت که شاید گوش این افراد کمی فالش می‌شنیده است، آنچنان که داریوش طلایی می‌گوید کسانی که اظهاراتی مبنی بر فالش بودن آثار موسیقی دارند، چه بسا گوش آنها فالش می‌شنود زیرا آن فواصل را نیاموخته‌اند. این نشان می‌دهد نوع فواصل در طول دوران ها همواره با تغییراتی همراه بوده است.

گاهی بیش از آنکه شنونده باشیم باید کمی نیز انصاف را در نظر بگیریم و بدانیم هیچ‌کدام از خواننده‌های کشور ما نتوانسته‌اند در سنینی که استاد تاج این چنین آوازهایی را می‌خواند، بخوانند. ما با شنیدن چند اثر ضبطی در محفل‌های خصوصی نباید سبک موسیقی مرحوم تاج را قضاوت کنیم.خاطره‌ای از استاد تاج وجود دارد که در مراسم یکی از شیوخ عرب برای خوانندگی دعوت می‌شود و با دیدن وضعیت مراسم کمی مکدر می‌شود، اما با خواندن شعر «هرگز حسد نبردم بر مسندی و مالی الا به آنکه دارد با دلبری وصالی»، مقصود خود را به میزبان منتقل می‌کند و پس ازپایان مراسم به میزبان می‌گوید: «تو خبر نداری تاج به سرمایه‌داران باج نمی‌دهد؟» در آن زمان تاج به‌دلیل مشکلاتی که از سوی حکومت برایش به وجود آمده بود نیاز مالی داشت، اما او کسی نبود که به کسی باج بدهد، همان استاد در کوچه‌ها برای کودکان آواز می‌خواند. به هر حال تاج همیشه درحال آموختن بود، او در اوج قدرت آواز خوانی، ابایی از آموختن نداشت.مرحوم تاج آنچه را که می‌دانسته با چنان قدرت و توانی خوانده است که شنونده را مسحور خویش می‌کند و جایی برای این پرسش وجود ندارد، زیرا بسیاری از هنرمندان وجود دارند که انواع ردیف‌ها را می‌دانند اما توانایی اجرای آن را ندارند. به هر حال امروز به کوشش شهرداری اصفهان و خانواده مرحوم تاج اثری به بازار آمده است که قدرت و توانایی خوانندگی تاج را به ما اثبات می‌کند.

پیشنهاد آلبوم