به گزارش «دنیای اقتصاد» تا پیش از ابلاغ این دستورالعمل، تفاوت در حد مجاز ذرات معلق و برخی دیگر از آلاینده‌های هوای تهران بین مدل پایش هوای تهران و استاندارد بین‌المللی، سبب استتار بخشی از «آلودگی» در شاخص کیفیت هوای پایتخت شده بود. در واقع شاخص کیفیت هوا که تا پیش از این توسط شهرداری تهران اعلام می‌شد، با قدری اغماض نسبت به استاندارد جهانی محاسبه می‌شد، چراکه استاندارد حد مجاز آلایندگی در مورد برخی از آلاینده‌ها با نرم جهانی تفاوت داشت.

اما اخیرا محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران با اعلام اینکه دستورالعمل اعمال شاخص‌های جدید به دستگاه‌های متولی ابلاغ شده است، این‌طور خبر داد که با توجه به اهمیت آلودگی هوا و رابطه آن با سلامت شهروندان، اصلاحات جدید در نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا برای آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۵/ ۲ میکرون، دی‌اکسید گوگرد و ازن انجام شده است. وی افزود: در گذشته میزان غلظت ۱۵ میکروگرم بر متر مکعب ذرات معلق با قطرکمتر از ۵/ ۲ میکرون در محدوده پاک قرار می‌گرفت که این مقدار در حد مجاز جدید که اخیرا تعریف و ابلاغ شده به ۱۲ میکروگرم بر متر مکعب کاهش یافته است. به گفته وی درخصوص محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس، در گذشته غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون تا میزان ۴/ ۶۵ میکروگرم بر متر مکعب در این گروه قرار می‌گرفت که در حد مجاز جدید، این میزان به ۱۰ میکروگرم بر مترمکعب کاهش یافت.

رستگاری از اصلاح نحوه سنجش یک آلاینده دیگر نیز خبر داد و آن «دی اکسید گوگرد» است. تا پیش از این متوسط ۲۴ ساعته غلظت دی‌اکسید گوگرد ملاک عمل قرار می‌گرفت؛ در حالی که در شرایط جدید، شاخص کیفیت یک ساعته این آلاینده نیز محاسبه می‌شود و مبنا قرار می‌گیرد. آن‌گونه که این مقام مسوول خبر داده است، برای محاسبه کیفیت هوا بر اساس غلظت آلاینده ازن نیز میزان غلظت این آلاینده در شرایط پاک از ۵۹ به ۵۴، در شرایط سالم از ۷۵ به ۷۰، در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس از ۹۵ به ۸۵، در شرایط ناسالم از ۱۰۵ به ۹۵ و در مواجهه با شرایط بسیار ناسالم از ۳۷۴ به ۲۰۰ قسمت در میلیارد کاهش یافته است.

اصلاح حدود مجاز آلاینده‌ها بر اساس آخرین استانداردهای دنیا یکی از تکالیفی است که تبصره سه از ماده سه قانون هوای پاک بر عهده متولیان دولتی محیط‌زیست گذاشته است. به این ترتیب انتظار می‌رود از این پس شهرداری تهران وضعیت کیفیت هوا را بر اساس استاندارد سختگیرانه‌تری نسبت به گذشته محاسبه و اعلام کند؛ هرچند این دقت محاسباتی ممکن است با فرض تکرار شرایط جوی و ترافیکی سال گذشته، منجر به افزایش تعداد روزهای آلوده شهر در مدت مشابه سال جاری شود.