نگاهی به گوشی جدید موتورولا ریزر و پتنت مشابه شیائومی تاشوهای نوستالژیک جیبی

 جدیدترین گوشی تاشو موتورولا

موتورولا اخیرا از نسخه مدرن شده گوشی تاشو خود رونمایی کرد. RAZR ۲۰۱۹ این گوشی همان شکل اصلی نسخه کلاسیک خودش را حفظ کرده است، اما کی‌پد T۹ و یک نمایشگر LCD کوچک جای خودش را به یک نمایشگر منعطف ۲/ ۶ اینچی OLED و اندروید ۹ پای داده است. ریزر جدید اساسا متفاوت از سایر گوشی‌های منعطف است. به جای آنکه شما بتوانید یک گوشی با اندازه مدرن را به یک تبلت کوچک تبدیل کنید، ریزر جدید دارای ابعادی در حدود یک گوشی هوشمند معمولی است که از وسط به دو نیمه تا می‌شود و می‌توانید آن را داخل جیب خود قرار دهید.این نخستین بار نیست که موتورولا تلاش می‌کند نام افسانه‌ای ریزر را احیا کند. آنها چند سال قبل گوشی‌هایی با نام Droid RAZR را با امید به اینکه طرفداران RAZR قدیمی به سمت خرید آنها متمایل شوند، روانه بازار کردند. اما ریزر جدید شباهت بیشتری با آن ریزر افسانه‌ای دارد. این گوشی جدید از همان طراحی تاشو گذشته الهام گرفته است و یک چانه بزرگ در زیر نمایشگر حضور دارد که از اسکنر اثر انگشت و درگاه USB نوع C میزبانی می‌کند.اما این یک خاطره‌بازی ساده با گذشته نیست، نظیر آنچه HMD Global اخیرا با گوشی‌های برند نوکیا انجام می‌دهد. این تلاش موتورولا برای ساخت یک گوشی پرچمدار مدرن است که چند سال گذشته تلاشی برای آن انجام نداده است. مهم‌ترین قابلیت این گوشی، نمایشگر ۲/ ۶ اینچی OLED با نسبت ۲۱:۹ است که از وسط تا می‌شود. زمانی که گوشی تا نباشد، اندازه نمایشگر آن خیلی بزرگ‌تر از گوشی‌های معمول بازار نیست تا اپلیکیشن‌ها مشکلی برای سازگاری با آن نداشته باشند. حتی در بالای صفحه بریدگی نیز به چشم می‌خورد که از یک اسپیکر و یک دوربین میزبانی می‌کند.نمایشگر ثانویه ۷/ ۲ اینچی شیشه‌ای OLED نیز روی قاب پشتی گوشی قرار دارد که موتورولا نام آن را Quick View نامیده است. موتورولا همچنین در حال همکاری با گوگل است تا به برنامه‌های این شرکت اجازه دهد به‌صورت یکپارچه از صفحه نمایش ثانویه، به نمایشگر اصلی منتقل شوند.

نگرانی‌هایی در مورد استحکام نمایشگر منعطف این گوشی وجود دارد، به خصوص پس از آنکه شاهد مشکلاتی در نمایشگر گوشی منعطف گلکسی فولد سامسونگ بودیم. اما موتورولا ادعا می‌کند خیال کاملا آسوده‌ای در مورد استحکام نمایشگر Flex View ریزر جدید داشته باشید، تحقیقات این شرکت نشان می‌دهد که  این نمایشگر می‌تواند نصف طول عمر یک گوشی هوشمند دوام بیاورد. یک روکش اختصاصی برای مقاوم ساختن صفحه در برابر خش روی آن کشیده شده است، همچنین یک پوشه نانو داخلی نیز برای مقاومت در برابر پاشش آب در زیر آن قرار دارد. البته شما نمی‌توانید با این گوشی به آب رفته و شنا کنید. سازنده می‌گوید کل صفحه نمایش با یک برش ایجاد شده است و لبه‌های آن کاملا توسط یک فریم فولاد ضد زنگ محصور شده است تا از ورود مواد زائد به زیر آن جلوگیری شود.

موتورولا بخشی از این اعتماد به نفس را به لطف لولایی به دست آورده است که با همکاری شرکت لنوو آن را ساخته است. این گوشی از مکانیزم پیچیده‌ای با بهره‌گیری از چند لولا و صفحه‌های کشویی برای تا شدن نمایشگر استفاده می‌کند.سازنده از پردازنده اسنپدراگون ۷۱۰ در زیر قاب این گوشی استفاده کرده است. هرچند این تراشه بدی نیست، اما نمی‌توان آن را با تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸۵۵ کمپانی کوالکام مقایسه کرد. موتورولا می‌گوید انتخاب این پردازنده میان‌رده، به خاطر بهینه‌سازی باتری برای عمر طولانی‌تر و مدیریت دمای داخل قاب بوده است. ضروری بود که برای ارائه عمر باتری طولانی‌تر از یک پردازنده کم سرعت‌تر استفاده شود.این گوشی با قیمت ۱۵۰۰ دلاری خودش،  ارزان‌ترین گوشی منعطف بازار لقب می‌گیرد. این گوشی از ۲۶ دسامبر (۵ دی ۹۸) به‌صورت اختصاصی توسط شرکت مخابراتی ورایزن در آمریکا عرضه خواهد شد.

 رقابت موازی شیائومی با موتورولا

اما شرکت چینی شیائومی نیز در بازار گوشی‌های موبایل تاشو تلاش می‌کند این بخش از بازار را در دست نگاه دارد و با تولید گوشی مشابه موتورولا Razr در بازار رقابت باقی بماند.شیائومی برای این پتنت در آگوست ۲۰۱۸ اقدام کرد و ماه گذشته، حق اختراع به نامش ثبت شد. تصاویر منتشر شده از این گوشی نمایشگر کوچکی را در نیمه بالایی پشت دستگاه نشان می‌دهد که احتمالا برای نمایش ساعت، تاریخ، تماس دریافتی و نوتیفیکیشن‌ها کاربرد دارد.در نیمه پایینی هم دوربین دوگانه‌ای با چیدمان عمودی قرار دارد. البته شاید این نقطه برای تعبیه دوربین مناسب نباشد؛ چون هنگام در دست گرفتن گوشی، انگشت‌ها خیلی با آن تماس پیدا می‌کنند. در عوض هنگام عکاسی لندسکیپ، باید بتوانید بدون پوشاندن لنز با انگشت‌ها، عکس بگیرید.در حالت باز شده، صفحه نمایش اصلی خود را نشان می‌دهد و گوشی ظاهر عادی‌تری به خود می‌گیرد. در دو سمت نمایشگر، حاشیه‌ای به چشم نمی‌آید؛ اما حاشیه فوقانی ظاهرا از دوربین سلفی دوگانه، اسپیکر مکالمه و یک سنسور میزبانی می‌کند.حالا با اینکه کمپانی چینی در اوایل سال جاری، نمونه اولیه یک گوشی انعطاف‌پذیر با مکانیزم تاشوی دوگانه را به نمایش درآورد؛ اما هنوز خبری از معرفی رسمی و ورود آن به بازار نیست.