سفر داخلی به سرزمین غذاهای تند

 کلیسا دیوار به دیوار مسجد

در آبادان می‌شود ابتدا سراغ مسجد رنگونی‌ها را گرفت. این مسجد به هیچ مسجدی در ایران شبیه نیست. رنگونی‌ها مولفه‌های معماری هندی را دارد که نزدیک به ۱۰۰ سال پیش در کنار اروندرود ساخته شده است. گفته می‌شود کارگران پاکستانی این مسجد را به تقاضای میانماری‌هایی که آن زمان ساکن آبادان بودند ساخته‌اند. در محراب این مسجد انواع نقش‌های اسلیمی را می‌توان دید. مسجد رنگونی‌ها همچنین موزه‌ای برای اسناد تاریخی و خطی آبادان است. اگر اهل تاریخ هستید حتما سری به موزه آبادان بزنید. این موزه ۶۰ سال پیش در این شهر افتتاح شده و  اشیایی از تمدن شوش تا دوره‌های اسلامی و تاریخ معاصر ایران را در خود جای داده است.یکی دیگر از جاذبه‌های آبادان کلیسای ارامنه گریگوری این شهر است که دیوار به دیوار مسجد بهبهانی‌ها است. این کلیسا هم بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و امکان بازدید از آن با اجازه خادمان آن وجود دارد. مسلمانان ساکن آبادان علاوه بر همزیستی با مسیحی‌ها توانسته‌اند با معتقدان به سایر ادیان مانند یهودیان،‌ زرتشتیان و صابئین مندایی که پیرو حضرت یحیی هستند نیز با مسالمت زندگی کنند.

 محله‌ای به جا مانده از شرکت نفت

محله بوارده از جمله محله‌هایی در آبادان است که گردشگران معمولا آن را در برنامه سفرشان می‌گنجانند. این محله زمانی بروبیایی برای خود داشته و کارمندان شرکت نفت ساکن آن بوده‌اند. بوارده  نامش را از یکی از ثروتمندان و خیران این شهر به اسم « ورده» گرفته. کم‌کم آن را ابوورده نامیده و در گذر ایام به بوارده تبدیل شد. در این محله کارمندان رده بالاتر در محله بالایی و آنها که مرتبه پایین‌تری داشتند به همان نسبت در بخش پایینی جای گرفته بودند. با وقوع جنگ‌ این محله هم مانند سایر بخش‌های شهر بمباران شد اما کار مرمت آن به کندی پیش رفت و همین سبب شده که به محله‌ای برای دیدن آثار و عواقب جنگ از سوی گردشگران تبدیل شود و یکی از جاذبه‌های گردشگری سیاه ایران باشد. ( سایت‌های گردشگری سیاه به مناطقی گفته می‌شود که پس از وقوع یک فاجعه مانند زلزله،‌ آتشفشان،‌ سونامی و... یا جنگ به جای مانده‌اند)

 خرید ادویه و صرف غذاهای محلی

سفر به هر منطقه‌ای با خرید همراه است و آبادان یکی از جذاب‌ترین شهرها برای خرید کردن.«ته‌لنجی‌ها» از جمله مناطقی در این شهر است که گردشگران برای خریدن انواع کالاها اعم از ادویه در طعم‌های مختلف برای پخت غذاهای عربی و غیرعربی به آنجا مراجعه می‌کنند. انواع محصولات بهداشتی با قیمت مناسب تا لباس و... را می‌توان در ته لنجی‌ها تهیه کرد. اما فراتر از خرید کردن در این محله می‌توان انواع غذاهای محلی آبادانی‌ها را هم با کمترین قیمت تست کرد. پاکوره یکی از این غذاهاست که شکل عجیبش ابتدا شما را به خود جذب می‌کند. پاکوره از سیب‌زمینی و پیاز و جعفری و... تهیه شده است، این غذا از انواع غذاهای فست فودی به حساب می‌آید که می‌توانید در تعداد زیاد بخرید و همان جا با سس مخصوص آبادانی صرف کنید. رستوران پاکستانی که در ابتدای خیابان ته‌لنجی قرار گرفته هم یکی از مناطق جذاب برای گردشگران است. گاه می‌شود که یک ساعت ناچار می‌شوید در صف برای ورود به رستوران منتظر بمانید. در رستوران انواع غذاهای پاکستانی با طعم تند سرو شده و تجربه‌ای مهیج را برای مشتریان‌شان رقم می‌زنند.

 ماهی کبابی در بازار ماهی فروشان

«کنزالمال» از دیگر مراکز خرید در نزدیکی شهر آبادان است که در سال‌های اخیر به یکی از مراکز خرید اصلی برای گردشگران تبدیل شده‌اند و در آن می‌توان انواع و اقسام کالاها را با قیمت مناسب تهیه کرد. اما اگر قصد دارید ماهی بخرید به بازار ماهی‌فروشان این شهر سری بزنید. در این بازار که در کنار اروندرود قرار گرفته می‌توانید انواع ماهی‌های محلی را تهیه کنید. مانند بسیاری از شهرهای بندری در بازار ماهی‌فروشان گاهی می‌شود مغازه‌هایی را یافت که در آن ماهی تازه را کباب کرده و به مشتریان عرضه می‌کنند. این تجربه‌ای است هیجان‌انگیز که در بسیاری از شهرهای دیگر امکان آن نیست. بنابراین اگر گیاهخوار یا وگان نیستید از این تجربه به راحتی نگذرید و دیدن این بازار را حتما به برنامه سفرتان اضافه کنید.

 طبیعت‌گردی در آبادان

اگر اهل طبیعت هستید در آبادان می‌توان اروند رود را به شما پیشنهاد کرد. این رود در مرز ایران و عراق است و عظمت آن بازدیدکنندگان را به حیرت می‌اندازد. تنها با دیدن اروند‌رود است که متوجه می‌شوید کشتیرانی تنها در این رود امکان‌پذیر خواهد بود.جزیره مینو از دیگر جاذبه‌های طبیعی در حوالی آبادان است. در این جزیره چند سالی است که مضیف‌ها برای پذیرایی از گردشگران راه افتاده‌اند (مضیف به خانه‌هایی ساخته شده از نی می‌گویند که در سنت عرب‌های خوزستان جایگاه ویژه‌ای دارد و محل پذیرایی از مهمانان بوده است). در جزیره مینو می‌توانید در نخلستان‌ها قدم بزنید و در مضیف‌ها و رستوران‌های محلی طعم انواع ماهی‌ها را تجربه کنید. همچنین این جزیره یکی از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر است که در فصل مهاجرت برای مدتی آنجا را انتخاب می‌کنند. با این حساب جزیره مینو یکی از مناطق جذاب برای پرنده نگرها است.موزه تنوع زیستی آبادان از دیگر مکان‌هایی است که در آن می‌توانید تنوع زیستی بی‌نظیر آبادان را ببینید. در این موزه گونه‌هایی مانند پرندگان،‌ خزندگان،‌ دوزیستان،‌ ماهی‌های آب شور و شیرین و صدف‌های دریایی قرار دارند و دانستنی‌های شما را درباره طبیعت این منطقه افزایش می‌دهند.