نقد سیاست روی صحنه

 اجراهای سال‌های متفاوت همین نمایشنامه را تا جایی که در دسترس بود نیز بررسی کردم.پس از بررسی اجراهای قبلی، اولین سوالی که در ذهنم ایجاد شد، این بود که من می‌خواهم با «دست‌های آلوده» سارتر چه کنم؟ بسیار برایم اهمیت داشت که علاوه بر ایجاد تفاوت محسوس نسبت به اجراهای قبلی، اثری ارائه شود که با شرایط کنونی و احوال مخاطبان حرفی برای گفتن داشته باشد. در این نمایش تلاش بر این بوده که نشان داده شود سیاست در صورتی که برای خدمت به انسان استفاده شود، ارزشمند است و در غیر این صورت به یک بازی تبدیل شده و در نهایت، خیانت قدرت به مردم را به دنبال خواهد داشت. سعی کردم این نمایشنامه را فارغ از شعارهای سیاسی با شرایط کنونی جامعه و مخاطب هماهنگ کنم. به همین دلیل می‌توانم بگویم که با کار اصلی تفاوت‌های بسیاری دارد.

سیاست برای مردم ایران طنز نیست و حتی می‌توان گفت مهم‌ترین دغدغه آنها به‌شمار می‌رود و من تلاش کردم نگاه کمونیستی را از نمایشنامه حذف کنم. پیش از این در بسیاری از اجراها، به این اثر نگاه طنز شده که با توجه به شرایط امروز جامعه، نخواستم کار به سمتی پیش برود که خنده و هجو به آن وارد شود. برای من بسیار جای تاسف دارد که ورود سلبریتی‌ها باعث شده که در تمام طول سال، گاهی حتی ۹۰ درصد از تئاتری‌های حرفه‌ای و دانشجویان با استعداد بیکار مانده و پیشنهاد اجرا ندارند.

 پیش از این هر کارگردانی به سختی می‌توانست سالن اجاره کند اما امروز، با پول نه‌تنها سالن، که حتی بازیگر هم قابل اجاره است. افتخار من این است که با اعتماد به تئاتری‌ها، هیچ‌وقت از چهره‌های سینمایی استفاده نکرده و به سلبریتی‌ها باج نمی‌دهم. تئاتر در بدترین شرایط به‌سر می‌برد و در حال نابودی است.

نمایش «دست‌های آلوده» به کارگردانی و دراماتورژی مسعود موسوی هر روز ساعت ۲۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

نمایش دست های آلوده copy