نقطه گردشگری «پاک» بین شهرهای آلوده

آنها که در سفر و گردشگری حرفه‌ای‌ترند وصف انارهای این شهر را شنیده‌اند،‌ بوی خوش آش آنجا به مشام‌شان رسیده و می‌دانند بسیاری از فرش‌هایی که به اسم کاشانی شادسر می‌خرند هنر دست هنرمندان بادرودی است.اگر این افراد در جمعی باشند که درباره شب یلدا و انار حرف می‌زنند و در نظر همه انار ساوه بهترین باشد، می‌گویند تا به حال انار نادری بادرود را نخورده‌اید.

 این انار از چهار رقم انار معروف کشور است که کمتر کسانی درباره‌اش می‌دانند،‌ دلیلش هم ساده است؛ نزدیک به ۷۰ درصد این انار صادر می‌شود و پیدا کردنش به این سادگی نیست. در سفر به بادرود آن هم در مهر ماه و زمانی که جشنواره انار در باغ‌ها و بوستان‌های این شهر با موسیقی برگزار می‌شود می‌توانید این انار را مزه کنید،‌ حتی در همین فصل زمستان هم بادرودی‌ها این انار را در خانه‌هایشان برای مصرف شخصی نگه داشته‌اند. کافی است این بار به جای سفرهای همیشگی یک مقصد جدید را در برنامه‌تان بگنجانید.

اگر هنوز برای رفتن به این شهر ترغیب نشده‌اید،‌ می‌توان درباره خانه‌های تاریخی این شهر نوشت،‌ خانه‌هایی با بادگیرهای بلند و حوضی آب در میانه حیاط.

خانه رهگشای این شهر که هم‌اکنون به‌عنوان موزه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و نزدیک به دو هزار شیء تاریخی در آن نگهداری می‌شود، ‌یکی از این خانه‌هاست. در کنار آن می‌توان به خانه تاریخی میرزا فتح‌الله افصحی،‌ خانه تاریخی معزی،‌ خانه تاریخی مدیر(قوام الدین حائری)‌ و خانه تاریخی میرزا رضا فاطمی از دیگر خانه‌های قدیمی اشاره کرد که می‌توان با گشت زدن در آنها به سده‌های قبل سفر کرد،‌ آن زمان که هیاهویی در هر کدام بر پا بوده و یک خانواده بزرگ با فوجی از کودکان خانه را روی سرشان می‌گذاشتند تا بزرگ خانواده داخل بیاید و هر کدام به گوشه‌ای بخزند.

خشت‌خشت دیوارهای این خانه‌ها پر از خاطره‌هایی هستند از گذشته این سرزمین،‌ از تلخی و شیرینی‌ها و فراز و فرودهایی که زندگی امروز ما و بادرودی‌ها را رقم زده‌اند.

پرستشگاه آدینه از دیگر جاذبه‌های این شهر است که به سه هزار سال پیش برمی‌گردد، ابتدا پیروان میترائیسم در این پرستشگاه عبادت می‌کردند‌، آیین زرتشت که در منطقه قوت گرفت پرستشگاه به آتشکده تغییر کاربری یافت و با ورود اسلام به بادرود،‌ نام مسجد آدینه بر آن نهادند. از مکان‌های زیارتی بادرود می‌توان به آستان مقدس آقا علی عباس اشاره کرد، گنبد این امامزاده که بنا به روایات از فرزندان امام موسی‌بن‌جعفر و برادران امام رضا(ع) است ۴۴ متر ارتفاع و ۲۵ متر قطر دارد که نشان از عظمت بنا می‌دهد، آینه‌کاری‌، گچ‌بری و کاشیکاری‌های زیبا از دیگر مولفه‌های معماری امامزاده آقا علی عباس است. هر ساله انبوهی از گردشگران زیارتی که گاه بیش از جمعیت شهر هستند به این محل برای زیارت می‌آیند.

سوغات و صنایع‌دستی

در سفرتان به بادرود می‌توانید هر آنچه از انار تهیه می‌شود را به‌عنوان سوغات تهیه کنید که نمونه‌هایش لواشک،‌ سرکه و رب انار است. اگر اهل محصولات لبنی هستید سراغ ماست‌های محلی را در این شهر بگیرید،‌ روغن حیوانی و کشک از دیگر محصولات لبنی این شهر است که به واسطه کویری بودن منطقه از طعم بسیار بهتری هم برخوردارند. ممکن است برای خوردن سوغات‌تان صبر نداشته باشید تا به خانه برسید، در بادرود نانوایی‌هایی هستند که نان محلی و سنتی با تنور می‌پزند‌، کنار یکی از این نانوایی‌ها توقف کنید،‌ نان داغ و ماست و کره و پنیر گاهی از چلوکباب خوشمزه‌تر می‌شود،‌ وقتی همه آنها سالم و محلی باشند.

دیگر گزینه ما برای شما آش گوشت این شهر است که در برخی مغازه‌ها تابلوی آن را به اسم آش سنتی و محلی بادرود می‌بینید. این آش عموما برای صبحانه سرو می‌شود بنابراین بهترین گزینه صبحانه‌ای که در این شهر می‌توانید امتحان کنید رفتن به یکی از این آش فروشی‌ها است. در گذشته زنان پس از اینکه نان می‌پختند،‌ داخل تنور گرم آش را آماده می‌کردند و صبح روز بعد غذایی لذیذ در سفره صبحانه بود. درست است که آن شیوه سنتی در تهیه آش کنار گذاشته شده اما طعم این آش محلی هنوز هم فراموش نشدنی است. از غذاهای جذابی که می‌توان در بادرود امتحان کرد،‌ خورشت فسنجان با طعم رب انار این شهر است،‌ حتما در یکی از وعده‌های غذایی‌تان این خورشت را سفارش دهید.

از میوه‌های این شهر هم می‌توان به چغاله‌بادام‌های آن اشاره کرد که در زمان نوروز میوه نوبرانه این شهر است،‌ یک ماه بعدتر هم خیار گل‌به‌سر این شهر می‌رسد و در تیر شیرینی طالبی‌هایش هوش از سر مسافران می‌برد.

برای سفر به بادرود گزینه‌های زیادی دارید،‌ این شهر فاصله‌اش تا ابیانه تنها ۳۵ کیلومتر است‌، اگر از تهران به بادرود می‌روید ۶۰ کیلومتر بعد از کاشان به بادرود می‌رسید. اصفهانی‌ها کافی است ۱۳۰ کیلومتر اتوبان اصفهان - کاشان را طی کنند.

علاوه‌بر ماشین شخصی با قطار هم می‌شود به بادرود رفت. در این هوای آلوده در شهرهای بزرگ کافی است آخر هفته به جای در خانه ماندن عزم سفر به بادرود کنید،‌ در این شهر کویری هم از آسمان شب کویری بهره ببرید و هم تجربه‌ای داشته باشید به شهری که نامش را از باد به‌عنوان عنصری مقدس در آیین‌های گذشته این سرزمین گرفته است.