قدرت‌نمایی تبلت‌ها

   لنوو ThinkPad X۱ Fold

درباره ThinkPad X۱ Fold  باید گفت که اولین تبلت منعطف دنیاست که با نمایشگری بزرگ و لوازم جانبی متعدد در دنیای تکنولوژی قد علم می‌کند.نمایشگر تبلت تینک پد ایکس ۱ فولد ۳/ ۱۳ اینچ قطر دارد و حاشیه‌های اطراف آن کمی از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های امروزی ضخیم‌تر است. پس از تا شدن تبلت، لبه‌ها روی یکدیگر به کمک آهن‌ربا فیکس می‌شوند ولی میان آنها فاصله کمی وجود دارد که اگر کیبورد بلوتوثی مینی فولد (Mini Fold) لنوو را در آن قرار دهیم، به‌طور کامل پر خواهد شد.با استفاده از کیبورد بلوتوثی Mini Fold می‌توانیم تبلت را کاملا باز کرده و مانند یک لپ تاپ از آن استفاده کنیم. کیبوردهای فیزیکی نسبت به کیبوردهای روی صفحه (On-screen) طرفداران بیشتری دارند، چرا که سرعت و راحتی کار با آنها بیشتر بوده و کاربران قدیمی‌تر نیز با کیبورد فیزیکی اخت گرفته‌اند.

اما شارژ کیبورد بلوتوثی تینک پد ایکس ۱ فولد چگونه انجام می‌شود؟ به سادگی و با قرار دادن کیبورد در فاصله میان لبه‌های نمایشگر هنگامی که تبلت بسته شده، کیبورد به‌صورت وایرلس شارژ می‌شود. امکان اتصال کیبورد و ماوس بلوتوثی به دیوایس فراهم شده و به این ترتیب می‌توانید با راحتی هرچه بیشتر از آن استفاده کنید. در طرفین ایکس ۱ فولد نیز درگاه USB-C قرار گرفته تا بتوانید آن را به نمایشگرهای ثانویه بزرگ‌تر متصل کنید. درون فولد جدیدترین پردازنده Core اینتل با تکنولوژی Hybrid قرار گرفته و ویندوز ۱۰ پرو به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده است. لنوو می‌گوید در آینده نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ ایکس را برای فولد عرضه خواهد کرد تا مالتی تسکینگ و حالت Dual Screen بهتر و با سهولت بیشتری انجام شود.بدنه دستگاه از چرم پوشیده شده و هنگامی که بسته است ظاهری مانند یک دفترچه دارد. این طراحی از عمد بوده و لنوو می‌خواهد به کاربر این تصور را القا کند که می‌تواند از ThinkPad X۱ Fold به جای دفترچه واقعی استفاده کند و با استایلوس آن به نت‌برداری بپردازد. اما با توجه به وزن یک کیلوگرمی دیوایس، کار کردن یک‌دستی با آن برای برخی مدت زیادی طول نخواهد کشید. با وجود این، این وزن برای برخی دیگر از کاربران کاملا قابل تحمل ارزیابی می‌شود.دو لایه داخلی فیبر کربن زیر نمایشگر تعبیه شده تا از نمایشگر پلاستیکی OLED دیوایس که توسط ال جی ساخته شده به‌طور کامل محافظت شود. حدود ۱۲ تا ۱۳ لایه اعم از فن، هیت سینک، مادربورد، اسپیکرها، باتری و... نیز روی لایه فیبر کربنی سوار شده‌اند تا آسیبی آنها را تهدید نکند.تبلت انعطاف‌پذیر لنوو ThinkPad X۱ Fold با قیمت ۲۴۹۹ دلار اواسط سال جاری میلادی روانه بازار می‌شود.

   هوآوی مدیاپد پرو

اما حدود یک ماه پیش از رونمایی تبلت جدید لنوو بود که تبلت پرچمدار هوآوی مدیاپد پرو (Huawei MediaPad Pro) رسما معرفی شد. این تبلت از طراحی حفره روی نمایشگر، سخت‌افزار قدرتمند و یک قلم هوشمند برخوردار است.یک پنل ۸/ ۱۰ اینچی AMOLED با وضوح ۲۵۶۰ X ۱۶۰۰ پیکسل و نسبت ابعاد ۱۶:۱۰ در قاب جلویی این گوشی جای گرفته است. تولیدکنندگان هوآوی اعلان کردند ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر آن فقط ۹/ ۴ میلی‌متر است که کمک می‌کند نسبت ابعاد صفحه به بدنه ۹۰ درصدی به دست آید. دوربین سلفی این دیوایس در یک حفره روی نمایشگر جای گرفته و چهار اسپیکر را نیز می‌توان در اطراف این تبلت یافت.تبلت هوآوی مدیاپد پرو از تراشه کایرین ۹۹۰ هوآوی با ۶/ ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸/ ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی قدرت می‌گیرد. ضمنا، در دو نسخه Wi-Fi و LTE عرضه خواهد شد. وزن آن ۴۶۰ گرم بوده و ابعاد آن برابر با ۱۵۹ X ۲۴۵ در ۲/ ۷ میلی‌متر است. همچنین یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی را نیز می‌توان روی قاب پشتی آن یافت.در بخش نرم‌افزاری، ما اندروید ۱۰ را در راس رابط کاربری EMUI ۱۰  داریم؛ گرچه همانند دیگر دیوایس‌های هوآوی از سرویس‌های گوگل پشتیبانی نمی‌کند. هوآوی حالت کالیبراسیون مالتی اسکرین را در این دیوایس ارائه کرده که به شما اجازه می‌دهد در لحظه یک گوشی هوشمند هوآوی را نیز روی تبلت خود شبیه‌سازی کنید. همچنین دارای یک حالت لپ تاپی است که می‌تواند تجربه‌ای نزدیک‌تر به رابط کاربری کامپیوترها با عملکرد چند‌پنجره‌ای ارائه کند.ظرفیت باتری این تبلت جذاب برابر ۷۲۵۰ میلی‌آمپر ساعت است که از فناوری شارژ سیمی ۴۰ وات، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات و شارژ بی‌سیم معکوس ۵/ ۷ وات پشتیبانی می‌کند. هوآوی همچنین یک قلم هوشمند به نام M-Pen را نیز همراه با این تبلت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.هوآوی تبلت جدید خودش را در چهار رنگ مشکی، سفید، سبز و نارنجی با قیمت ۴۷۰ دلار برای نسخه وای فای با پیکربندی ۶/ ۱۲۸ گیگابایتی، قیمت ۵۴۰ دلاری برای نسخه LTE با پیکربندی ۶/ ۱۲۸ گیگابایت و ۵۴۰ دلار با پیکربندی ۸/ ۲۵۶ گیگابایتی به فروش خواهد رساند.