لن بلاواتنیک

سر لئونارد بلاواتنیک، در ژوئن ۱۹۵۷ در شهر اودسا جمهوری سوسیالیستی اوکراین به دنیا آمد. او به دانشگاه دولتی حمل‌ونقل روسیه رفت، اما چون خانواده او درخواست ویزای مهاجرت داده بود، تحصیلاتش را نیمه‌تمام گذاشت. آنها در سال ۱۹۷۸ به آمریکا مهاجرت کردند و او مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر را از دانشگاه کلمبیا و مدرک MBA را از مدرسه کسب‌وکار هاروارد دریافت کرد.

در سال ۱۹۸۶ بلاواتنیک شرکت Access را که یک شرکت اختلاطی بین‌المللی بود، در نیویورک تاسیس کرد. این شرکت حالا هلدینگ‌هایی در اروپا، آمریکای‌شمالی و جنوبی دارد. بلاواتنیک پس از سقوط کمونیسم شوروی، به سرمایه‌گذاری در روسیه روی آورد. شرکت Access از آن زمان پورتفوی خود را متنوع‌سازی کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی در صنایع نفت، سرگرمی، آلومینیوم، پتروشیمی و پلاستیک، مخابرات، رسانه و املاک انجام داده است. او در سال ۲۰۱۳ با فروش سهامش در شرکت نفت TNK-BP روسیه به ارزش ۷ میلیارد دلار، ثروت قابل‌توجهی به‌دست آورد. بلاواتنیک بیش از ۷۰۰ میلیون دلار به کارهای بشردوستانه که عمده آن کمک مالی به دانشگاه‌های آکسفورد، استنفورد و هاروارد را دربرمی‌گیرد، اختصاص داده است. همسر بلاواتنیک، امیلی اپلسون، آمریکایی است و آنها چهار فرزند دارند.

 

لن بلاواتنیک، تاجر و سرمایه‌گذار اوکراینی-آمریکایی است. او شهروندی دوگانه آمریکا و بریتانیا را دارد و در سال ۲۰۱۸ سومین فرد ثروتمند بریتانیا اعلام شد.