به گزارش «دنیای اقتصاد»، اعلام تعطیلی به موقع مدارس در جریان بارش برف روز یکشنبه، ۲۹ دی ماه اگرچه توانست از بغرنج شدن جریان آمد و شد خودروها بکاهد و ترافیک در تمام محورها روان بود، اما با این حال تعلل در برف‌روبی معابر پرشیب برخی از محله‌های شمال شهر تهران سبب شد خروج این گروه از شهروندان از خانه‌ها به مقصد محل کار، دانشگاه و ... دشوار شود. لغزندگی معابر در برخی از این محله‌ها از سرعت حرکت خودروها کاست و در نتیجه ترافیک در معابر محلی سنگین شد. راهکار دوری از این موقعیت پرخطر در روزهای برفی از نگاه پلیس، استفاده از زنجیر چرخ برای تردد است.

اما صرف‌نظر از ترافیک این معابر، به اذعان رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، بیشتر گیر ترافیکی روز پربرف تهران در بخش غربی شهر بوده است. در ابتدای صبح روز یکشنبه در شمال‌غرب و شمال تهران به دلیل شدت بارش، در چند نقطه انسداد معبر وجود داشت که به تدریج با مداخله عوامل شهرداری و پلیس، گشایش یافت. در نیمه همان روز در حالی که عمده مناطق تهران از برف سفیدپوش شده بود، گره ترافیکی سنگینی در محورهای اصلی وجود نداشت اما لغزندگی معابر با وجود شن‌پاشی، به تنهایی یک عامل ترافیک‌زا محسوب می‌شد و از سرعت سفرهای خودرویی به‌ویژه در بزرگراه‌های شهید خرازی، شهید همت، شهید حکیم و شهید نواب صفوی کاسته بود.

اما پلیس راهور معتقد است در کنار لغزندگی معابر، آنچه بر حجم ترافیک روزهای برفی می‌افزاید، حضور نداشتن عوامل تاکسیرانی در ایستگاه‌ها است که سبب می‌شود گروهی از شهروندان با این پیش‌فرض ناگزیر به استفاده از خودروی شخصی شوند. طبیعی است خودروهای شخصی تک‌سرنشین ترافیک بیشتری را نسبت به جابه‌جایی چهار مسافر به وسیله تاکسی، به شهر تحمیل می‌کند.

تجربه بسیاری از مسافران تاکسی در روزهای برفی از سال‌های گذشته، موید این واقعیت است که در این روزها بسیاری از تاکسیران‌ها از ارائه سرویس به مسافران خودداری کرده و اصلا در ایستگاه‌ها حضور پیدا نمی‌کنند. این موضوع سبب شده شهروندان به تدریج خودروی شخصی را جایگزین سفر با تاکسی در روزهای برفی کنند و در نتیجه ترافیک روزهای برفی به شکل مضاعف افزایش پیدا کند. در این میان با توجه به اینکه رانندگی در معابر  لغزنده و برفی به‌ویژه در مناطق پرشیب شمال تهران نیازمند مهارت ویژه‌ای است، حضور رانندگانی که تجربه کافی برای راندن خودرو در شرایط لغزندگی معابر را ندارند، رفتارهای پرخطر آنها همچون تغییر مسیر ناگهانی سبب می‌شود ترافیک سنگین پردامنه‌تر شود.

پلیس راهور تهران نیز اخیرا از عدم‌همکاری تاکسی‌ها در روزهای بارانی و برفی گلایه کرده و خواستار چاره‌جویی برای غیبت تاکسی‌ها در زمان بارش‌های جوی شده است.